Abstract:
تحقیق حاضر تحقیقی توصیفی است که به بررسی عوامل مؤثر بر قصد خرید کفش ورزشی تقلبی میپردازد. 282 نفر از دانشجویان رشتۀ تربیت بدنی دانشگاه تهران که کفش ورزشی از ملزومات فعالیتهای ورزشی، درسی و کاریشان است، پرسشنامهای حاوی 22 سؤال را تکمیل کردند. علاوهبر بهکارگیری آزمون کولموگروف- اسمیرنوف برای نرمالیتۀ دادهها و آلفای کرونباخ برای پایایی، از رگرسیون خطی چندمتغیره با تکنیک گامبهگام بهمنظور تعیین میزان پیشبینی متغیرهای مستقل برای متغیرهای ملاک استفاده شد. نتایج نشان داد عواملی مانند نگرش به خرید محصول تقلبی، موقعیت اجتماعی، قیمت و تجربۀ گذشته میتوانند قصد خرید را پیشبینی کنند. همچنین تجربۀ گذشته، قیمت، موقعیت اجتماعی، آگاهی از ارزش محصول و دسترسی آسان، عوامل مؤثر بر نگرش به خرید شناخته شدند. نتایج تحقیق نشان داد که متغیر نگرش میانجی بین قصد خرید و عوامل مذکور است
This descriptive study examined those factors affecting the purchase intention of counterfeit sport shoes. 282 physical education students of University of Tehran (training shoes were the requirements of their sport activities, education and business activities) completed a questionnaire with 22 items. Kolmogorov-Smirnov test was used to check data normality; Cronbach's alpha was used for reliability and the stepwise multivariate linear regression was applied to determine the predictive power of independent variables for the criterion variables. The results showed that factors such as attitude to purchase counterfeit products, social status, price and past experience could predict purchase intention. Also, past experience, price, social status, consciousness of value of the product and easy access were recognized as those factors affecting purchase attitude. The results showed that attitudes was a mediator between purchase intention and the aforementioned factors.
Machine summary:
نتایج نشان داد عواملی مانند نگرش به خرید محصول تقلبی ، موقعیت اجتماعی ، قیمت و تجربۀ گذشته می توانند قصد خرید را پیش بینی کنند.
به همین منظور در تحقیق حاضر عوامل مؤثر بر قصد خرید کفش ورزشی تقلبی و همچنین پیش زمینه های مؤثر بر نگرش مصرف کنندگان بررسی می شود.
همچنین شکل ٤ خطی بودن رابطۀ بین متغیرهای مستقل و متغیر نگرش به خرید کفش تقلبی (وقتی این متغیر به عنوان متغیر ملاک قرار می گیرد) را نشان می دهد.
بـه منظـور پیش بینی قصد خرید کفش تقلبی از روی متغیرهای مستقل نگـرش خریـد، آگـاهی از ارزش محصـول ، موقعیت اجتماعی ، قیمت پایین ، دسترسی آسان و تجربۀ گذشته از رگرسیون خطی با تکنیک گام به گـام استفاده شد.
متغیر قیمت پایین نیز ٢/٣ درصد تغییرات قصد خرید را، وقتی متغیرهای نگرش و موقعیت کنترل شوند، نشان می دهد (٠٢٣/ =R squar change ، ٠٠٠١>P).
قوی ترین متغیر پیش بین برای نگرش به خرید کفش تقلبی تجربۀ گذشته است که ٣٠/٨ درصد تغییرات نگرش را تبیین می کند (٣٠٨/ R squar =change ٠٠٠١>P).
(رجوع شود به تصویر صفحه) قیمت پایین ) ٠/٢٤٨ +(تجربۀ گذشته ) ٢٨٦ /٠+ ٠/٠٩٨= نگرش به خرید کفش تقلبی (دسترسی آسان ) ٠/١٤٤ - (آگاهی از محصول ) ٠/١٨٣+(موقعیت اجتماعی ) ٠/٢١٧+ شکل ٣ مدل نهایی حاصل از تحقیق را نشان می دهد.
این عامل هم مستقیم و هم از طریق نگرش سهم زیادی در قصد خرید کالای تقلبی نشان داده است .
The economics of counterfeit trade: Governments, consumers, pirates and intellectual property rights.