Abstract:
هدف: هدف از این پژوهش، تعیین رابطه توانمندسازی معلمان با کیفیت عملکرد آنان در دبیرستان های شهر یاسوج بود.
روش: مطالعه حاضر از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش، معلمان دبیرستان های شهر یاسوج در سال تحصیلی 93-92 شامل 410 نفر بودند. نمونه آماری 201 نفر از معلمان (111 مرد، 90 زن) بودند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. همه آن ها مقیاس های کیفیت عملکرد و توانمندسازی را تکمیل کردند. داده ها با مدل همبستگی کاننی تحلیل شدند.
یافته ها: یافته ها نشان داد که سه تابع کاننی معنادار بین توانمندسازی معلمان و کیفیت عملکرد آنان وجود داشت. نخست بین احساس شایستگی، موثر بودن و استقلال با مدیریت کلاس رابطه وجود داشت. دوم بین احساس استقلال و معنادار بودن با کیفیت بازخورد رابطه مشاهده شد. در نهایت بین احساس اعتماد، موثر بودن و معنادار بودن با ارتباطات رابطه معناداری به دست آمد.
بحث: احساس شایستگی، اعتماد، موثر بودن، استقلال و معنادار بودن معلمان با کیفیت مدیریت کلاس، کیفیت بازخورد و ارتباطات همراه است.
Machine summary:
Blanchard, Carlos Randloph 17.
در مدل مفهومی ارائه شده بین توانمندسازی معلمان با کیفیت عملکرد آنان رابطه دو جانبه وجود دارد (شکل ١) (رجوع شود به تصویر صفحه) روش شناسی پژوهش شرکت کنندگان مطالعه حاضر از نظر گردآوری داده ها و تحلیل از نوع همبستگی است و بر حسب هدف یک تحقیق کاربردی به حساب میآید.
کیفیت بازخورد شامل ، پذیرش دیدگاه ها و انتقادات ، ارائه بازخورد مفید و سازنده به دانش آموزان ، پاسخ گفتن سریع و مؤثر به پرسش دانش آموزان ، پیشنهاد راه هایی به آنان به منظور بهبود عملکرد آموزشیشان میباشد (نیمتز و بنت ٢، ١٩٩٧)، بر این اساس و با توجه به یافته پژوهش بدیهی است که بین احساس استقلال و معنادار بودن و کیفیت بازخورد رابطه معناداری وجود داشته باشد چون زمانی که معلمان در کار خود احساس آزادی عمل داشته باشند به نوبه خود به ارائه بازخورد مفید و سازنده به دانش آموزان مبادرت میورزند و راه های نوآورانه ای را به منظور بهبود عملکرد آموزشی به آنان ارائه میدهند.
The study of the mediating role of psychological empowerment components in explaining the relationship between organizational learning mechanisms and job satisfaction among Kurdistan University staff.
Studying the relationship between self-directed learning of students and their perception of the quality of faculty members of Islamic Azad University of Firozabad.
Job satisfaction and organization structure as moderators of the effects of empowerment on organizational citizenship behavior: a self-consistency and social exchange perspective.
The relation between psychological empowerment, service quality, and job satisfaction among certified nursing assistants.