Abstract:
خصیصه ایدئال جویی و کمال مطلوب خواهی انسان به گونه ای است که وی را در جست وجوی
چیزی قرار می دهد که آن چیز همه آرمان او شود منتهای آرزویش قرار گیرد. این ویژگی به
گونه ای است که چنانچه انسان هدایت نشود یا از خود مراقبت نکند ارتباط و علاقه او به اشیا
را به تعلق و وابستگی تغییر شکل می دهد و با استحاله وسیله به هدف، رابطه را به صورت
بند و زنجیر درمی آورد. اسلام برای اینکه چنین پدید های واقع نشود با دعوت انسان به زهد و
هم زمان توصیه وی به تولید ثروت از یک طرف ایفای مسئولیت های الاهی و اجتماعی وی
را محل تاکید و یادآوری قرار می دهد و از طرف دیگر ابزارهای مادی لازم جهت پرداختن
به امور معنوی و متناسب با ارزش های معنوی و آخرتی را به عنوان وسیله در اختیارش قرار
می دهد. این تمهید موجب ایجاد رابط های بین انسان زاهد و دنیا می شود که در آن دنیا مدرسه
انسان و محل تربیت و جایگاه تکامل او خواهد بود.
Machine summary:
به لحاظ تجربي هم اين پرســش مطرح است که آيا بين عقب ماندگي و فقر مزمن انبوه مســلمانان در کشورهاي اسلامي که نشانه اي از کمبود توليد و نداشتن امکانات مورد نياز در دسترس آنها است و زهدي که آموزه هاي اسلامي بر آن تأکيد مي ورزد، رابطه اي برقرار اســت ؟ به عبارت ديگر، آيا مي تــوان به رابطه اي علت و معلولي بين زهد و ثروت حکم کرد و نســبتي معکوس را بين اين دو استنباط کرد به نحوي که با افزايــش زهد، توليد ثروت و امکانات مادي زندگي کاهش يافته ، و برعکس به هنگام افزايش ثــروت ، مي توان حکم کرد که جامعه به لحــاظ حاکميت زهد بر زندگي اش دچار افت و ســقوط شــده اســت ؟ اين پرسش از آن جهت مهم اســت که کساني از مســلمانان مبتني بر اين باورها، خود را از کار و کوشــش و تقلا براي توليد کالاها و خدمات معاف دانســته اند و تحت اين عنوان که فرجام زندگي مادي نيســتي ظاهري اســت و انســان براي آخرت خود بايد ترک دنيا کند و مذمت آن را ملکه ذهني خود قرار دهد، شــرايط بد زندگي مادي را تجربه کرده اند.
روح از بدن و / / زهد سلامت آن و نيرومندي آن بي نياز نيست ، اما بدون شک غرقه شدن در تنعمات مادي و اقبال تمام به لذت گرايي جسماني مجال و فراغتي براي بهره برداري از کانون روح و منبع / / / / / / / آيا اعراض روحي است ؟ آيا اعراض عملي است ؟ بي پايان ضمير باقي نمي گذارد و در حقيقت نوعي تضاد ميان تمتعات روحي و تمتعات مادي )اگر به صورت غرقه شدن و محو شدن و فاني شدن در آنها باشد( وجود دارد.