Abstract:
این مقاله میزان اعتماد به شبکههای اجتماعی مبتنی بر تلفن همراه در شهر تهران را بررسی میکند. برای این پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای ۸۰۰ پرسشنامة محقق ساخته بین شهروندان ۱۵ تا ۴۵ سالة تهرانی در پنج منطقة شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز تهران توزیع شد. نتایج حاصل از این نظرسنجی گویای این موضوع است که اعتماد با سن و تحصیلات و محل زندگی کاربران در رابطه نیست. همچنین در این پژوهش تفاوت معنادار قابل توجهی نیز در خصوص اعتماد در جنسیت (زن و مرد) و وضعیت تاهل (متاهل و مجرد) وجود ندارد. دستاورد دیگر این پژوهش اندازهگیری میزان اعتماد بود که با شاخص ۹۸/ ۲ مشخص شد. بر این اساس میزان اعتماد متوسط و رو به بالا است. در پژوهش انجام شده متغیر طراحی ظاهری و راحتی کار با نرمافزار شبکههای اجتماعی بیشترین تاثیر و متغیر امنیت نرمافزار کمترین تاثیر را در اعتماد داشتند.
The main objective of this research is to investigate the amount of trust in smartphone based social networks in Tehran. In this research، 800 randomly selected researcher-made questionnaires were distributed among 15-45 year old Tehran youths in five regions of north، south، east، west and center of Tehran. In the end، it was determined that trust is not related to age، education and place of residence of the users. Trust in different genders and marital status was not significantly different. The other achievement was the measure of trust، which was characterized by an average of 2.98، moderate and upward levels of confidence. Micro-variable “design and ease of use” has the most effect and micro-variable “security of software” has the least effect on trust.
The main objective of this research is to investigate the amount of trust in smartphone based social networks in Tehran. In this research، 800 randomly selected researcher-made questionnaires were distributed among 15-45 year old Tehran youths in five regions of north، south، east، west and center of Tehran. In the end، it was determined that trust is not related to age، education and place of residence of the users.
Machine summary:
Julia Heidemann – German System Information Management Scientist 2.
Mathias Klier - German System Information Management Scientist 3.
Florian Probst - German System Information Management Scientist 4.
مظفـري و رسـتگاري (١٣٩۴) نيـز بـه بررسـي اعتمـاد کاربران شـبکۀ اجتماعـي لينکداين بــه حفــظ حريــم خصوصــي پرداخته انــد کــه در ايــن پژوهــش بــه اينکــه کاربــران ايــن شــبکۀ اجتماعــي خــاص نســبت بــه حفــظ حريــم خصوصــي خــود در ايــن شــبکه اعتمــاد دارنــد، منتـج شـد.
البتــه پژوهش هــاي ديگــري وجــود دارد کــه بــر اعتمــاد سياســي و حضــور در فيســبوک (عدليپــور، قاســمي، قصابــي و طاهــري، ١٣٩٣) و اعتمــاد بــه رســانۀ ملــي و ميــزان مشــارکت در شــبکه هاي اجتماعــي (اميــري و نوريمرادآبــادي، ١٣٩١) پرداخته انــد کــه ميبينيـم موضـوع اصلـي اعتمـاد «بـه » شـبکه هاي اجتماعـي نيسـت بلکـه در آنهـا بـه اعتمـاد «در» يـا «در رابطـه » بـا شـبکه هاي اجتماعـي توجـه شـده اسـت ، بنابرايـن از حيطـۀ بررسـي مــا خــارج شــده اند.
Harrison McKnight – American System Information Management Scientist 3.
Detmat Straub - American System Information Management Scientist 9.
David Moreland – Australian Network Technology Scientist اســتفاده از شــبکه هاي اجتماعــي مســتلزم بــه اشــتراک گذاشــتن اطلاعــات شــخصي از قبيــل نــام ، تصويــر، شــمارٔە تلفــن و ...
ايـن بـه آن معنـي اسـت کـه ميتـوان آسـان بـودن اسـتفاده از شـبکه هاي اجتماعـي را يکـي از متغيرهـاي مؤثـر بـر اعتمـاد در نظـر گرفـت .
Anthony Vance – American System information management scientist مؤثــر اســت .
ـ براي درک اينکه آيا ميزان اعتماد به شبکه هاي اجتماعي مبتني بر تلفن همراه بين افراد متأهل و مجرد متفاوت است يا خير از آزمون T با دو نمونۀ مستقل استفاده شد که در جدول شمارٔە ٢ نشان داده شده اند.