Abstract:
هدف: پژوهش حاضر با هدف آشنایی با عوامل موثر بر جذب کاربران کتابخانه های عمومی شهر سنندج با استفاده از عناصر آمیخته بازاریابی مدل 4pانجام گرفته است.
روش شناسی: ابزار گردآوی دادهها پرسشنامهای محقق ساخته، بر اساس عناصر آمیخته بازاریابی است. جامعه آماری این پژوهش بر اساس آخرین آمار تا پایان آذر ماه سال 1393 شامل 7 هزار و 281 نفر از اعضای کتابخانه های عمومی شهر سنندج است و حجم نمونه از طریق فرمول کوکران برابر با 366 نفر از اعضای کتابخانه های عمومی شهر سنندج به دست آمد. در نهایت نیز 365 پرسشنامه جمع آوری شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی و از شاخص های آماری نظیر جدول های توزیع فراوانی، شاخص های مرکزی و پراکندگی نظیر فراوانی، میانگین، انحراف معیار و میانه استفاده شده است. همچنین، برای بررسی داده ها از آزمون های t تکمتغیره و فریدمن استفاده شده است.
یافته ها:یافته های پژوهش نشان داد عناصر آمیخته بازاریابی در جذب کاربران به کتابخانه های عمومی شهر سنندج تاثیر دارد. همچنین، مولفه های تبلیغ، مکان و محصولات در جذب کاربران به کتابخانه های عمومی شهر سنندج نقش دارد ولیمولفه قیمت در جذب کاربران نقش ندارد. یافته های این پژوهش نشان داد با کمک مولفه های عناصر آمیخته بازاریابی می توان به جذب کاربران کتابخانه های عمومی شهر سنندج کمک کرد.
Purpose: this study aims to identify the effective factors in attracting users of public libraries in Sanandaj city، using the marketing mix.
Methodology: A questionnaire was developed by the researcher based on the marketing mix factors. Sanandaj public libraries’ statistics showed that 7281 users have visited public libraries before December 2014. The sample size was 366 users by Cochran formula. The collected data were analyzed by descriptive and inferential statistics. We used the Kolmogorov Smirnov test، t-test، variance analysis، and pattern of a single first-order.
Findings: findings showed that marketing mix factors influenced the attraction of users of public libraries in Sanandaj city. Also، promotion، place and product factors influenced the attraction of users of public libraries in Sanandaj city. However، price did not influence it. Significant difference was not found between marketing mix and demographic variables. Results showed that marketing mix factor influenced the attraction of users of public libraries in Sanandaj city.
Machine summary:
قیمت در کتابخانهها به این امر اشاره دارد که چه میزان برای محصول یا خدمتی که عرضه میکنید، هزینه مطالبه میکنید؟ هدف اصلی هدف اصلی این پژوهش، شناخت عوامل مؤثر بر جذب کاربران کتابخانههای عمومی شهر سنندج با استفاده از عناصر آمیخته بازاریابی است.
«شاپوری» (1386) در رساله دکترای خود با عنوان «مطالعة رابطه بهکارگیری شیوههای بازاریابی و استفاده از کتابخانههای عمومی کشور و ارائه راهکارهای مناسب» بازاریابی را شامل 4 جزء آمیخته بازاریابی یعنی همان 4p (مکان، قیمت، محصول و فعالیتهای تشویقی) دانسته و معتقد است این 4 عنصر تأثیر مستقیمی بر تعداد استفادهکنندههای کتابخانه دارد، زیرا کتابخانهها و مراکز اطلاعاتی نیز مانند هر سازمان و یا شرکت تجاری و یا حقوقی دارای هدفها، مشتریان و خدماتی هستند که با استفاده از تمامی توان و امکانات موجود خود، برای جذب مشتریان باید تلاش کنند با این تفاوت که محصولات کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی همان خدمات ارائه شده در این مراکز است.
«قرباننژاد» (1389) در پایاننامه خود دیدگاههای مدیران و کتابداران کتابخانههای عمومی استان گیلان را نسبت به استفاده از مؤلفههای آمیختههای بازاریابی (محصول، مکان، بها و ترویج) برای بهرهگیری بیشتر مراجعان و افزایش جذب آنها از خدمات کتابخانه بررسی کرده است.
روش پژوهش این پژوهش کاربردی به روش توصیفی و از نوع پیمایشی- تحلیلی است و با هدف آشنایی با عوامل مؤثر بر جذب کاربران کتابخانههای عمومی شهر سنندج با استفاده از عناصر آمیخته بازاریابی در مدل 4p انجام شده است.
نتایج حاصل از یافتههای این پژوهش نشان داد عناصر آمیخته بازاریابی در جذب کاربران به کتابخانههای عمومی شهر سنندج تأثیر دارد.