Abstract:
این مقاله میکوشد با توجه به سیاست های گردشگری برنامه پنج ساله پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و سیاست های گردشگری مذکور در سند چشم انداز 1404، چارچوبی برای تدوین سیاست های گردشگری جمهوری اسلامی ایران معرفی کند. برای این کار از خبرگان گردشگری (مشتمل بر جامعه دانشگاهی مرتبط با موضوع، کارشناسان ارشد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری) در قالب پرسش نامه ای متشکل از 15 سوال با طیف 5 گزینه ای لیکرت درباره سیاست های بخش، نظرخواهی شد. پاسخ های این خبرگان، پس از انجام آزمون لازم برای تعیین تناسب آن ها برای تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی (با استفاده از نرم افزارهای اس.پی.اس.اس و لیزرل) تحلیل گردید. به اتکای نتایج، چهارچوبی متشکل از سیاست های اقتصادی – حمایتی، سیاسی – امنیتی، توسعه – بازاریابی و فرهنگی ارائه شد که می تواند برای سیاست-گذاری های آتی (به ویژه برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی) و رسیدن به اهداف سند چشم انداز 1404 مورد استفاده قرار گیرد. یافته ها هم چنین نشان می دهد که از نظر خبرگان در فرآیند تدوین سیاست های گردشگری، سیاست های توسعه – بازاریابی دارای بالاترین اولویت هستند. در این تحقیق اولویت اهمیت شاخص های هر یک از سیاست های پیشنهادی گردشگری نیز مشخص گردیده است.
In this article، the researchers have tried to propose a model for formulating tourism policies of Iran in accordance to tourism policies of Five-Year Economic، Social and Cultural Plan and that of Iran Vision of 2025. Hence، a questionnaire composed of 15 questions (with Likert scale) was distributed among tourism experts (university professors، tourism experts at Iranian Cultural Heritage، Handicrafts and Tourism Organization and etc.). The data was then analyzed by use of Exploratory Factor Analysis and Confirmative Factor Analysis. The results showed that there are four factors (Economic and Supportive، Political، Marketing and Development and Cultural) that can be considered for policy making of Iran، more specifically for future formulation of tourism policies of Iran. The results also showed that marketing and development policies are of highest priority (regarding the experts’ point of view). The importance of different variables was also examined in this article.
Machine summary:
به اتکای نتایج ، چهارچوبی متشـکل از سیاسـت هـای اقتصـادی – حمـایتی، سیاسی – امنیتی، توسعه – بازاریابی و فرهنگی ارائه شد که میتواند برای سیاست گـذاری- های آتی (به ویژه برنامۀ پنج ساله ششم توسعۀ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی) و رسیدن بـه اهداف سند چشم انداز ١٤٠٤ مورد استفاده قرار گیرد.
در این تحقیق سعی شده است با در نظر گرفتن سیاست های گردشگری برنامۀ پنج سالۀ پنجم توسعۀ اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سند چشم انداز ١٤٠٤، چارچوبی برای تدوین سیاست های گردشگری در آینده پیشنهاد گردد.
حیدری چیانه و همکـاران (١٣٩٢) در مقالـه ای بـا عنـوان «تحلیلـی بـر سیاسـت گـذاری گردشگری در ایران » به سطح بندی اولویت های سیاست گذاری گردشـگری ایـران پرداختنـد.
روش تحقیق این تحقیق از نظر هدف ، کـاربردی و از نظـر ماهیـت ، توصـیفی- پیمایشـی اسـت و ضـمن توصیف متغیرها برای ارائۀ مدلی برای تدوین سیاست های بخش گردشگری کشور، سیاست - های برنامۀ پنج سالۀ پنجم توسعۀ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و سند چشم انداز بیست ساله را با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی مورد بررسی قرار داده است .
علاوه بر این ، برای سیاست گذاری و برنامه ریزی برنامه های آتی، به ویژه برنامۀ پنج سالۀ ششم توسعۀ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیز توجه به این اولویت بندی حایز اهمیت است : جدول ٧.
٣. با تکیه بر چهارچوب ارائه شده برای تدوین سیاسـت هـای گردشـگری، توجـه بـه سیاست های توسعه -بازاریابی که از نظر خبرگان دارای بالاترین درجۀ اهمیت است ، بایـد در رأس توجه مسئولان و سیاست گذاران بخش گردشگری کشور قرار گیرد.