Abstract:
هدف:پژوهش حاضر با هدف تبیین تجارب دانشجویان از تهدیدهای مذهبی شبکه های اجتماعی تلفن همراه انجام گرفت.
روش:روش پژوهش، کیفی از نوع پدیدارشناسی بود. بدین منظور تعداد 20 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری با استفاده از نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و اطلاعات آنها با مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوری و با روش هفت مرحله ای کلایزی تحلیل شد.
یافته ها: گزاره اصلی پژوهش با عنوان «تجارب دانشجویان از تهدیدهای مذهبی شبکه های اجتماعی تلفن همراه» با چهار مفهوم اصلی شامل «تضعیف هویت مذهبی»، «تضعیف ارزشهای اخلاقی و خانوادگی»، «تضعیف ارتباطات خانوادگی» و «ترویج ارتباطات نابهنجار اجتماعی» بود که در این مقاله بدان پرداخته شد.
نتیجه گیری: یافته ها بیانگر این بود که دانشجویان در جریان استفاده از شبکه های اجتماعی تلفن همراه در بعد مذهبی تجارب منفی مختلفی کسب کرده اند که بر روند زندگی خانوادگی و هویت مذهبی آنها بسیار تاثیرگذار بوده است. آگاهی از این تهدیدها ضمن کاهش آسیبهای اجتماعی، امکان استفاده بهینه از فناوری های نوین را فراهم و مسیر برنامه ریزی و سیاستگذاری خرد و کلان فرهنگی کشور را برای متولیان امر هموارتر می کند.
The aim of this study was out to investigate the students` experiences of religious threatening aspects of cell phone social networks in Islamic Azad University of Esfahan (Khorasgan-2015).
Method: The research method was qualitative phenomenology. For this purpose، 20 undergraduate، master and doctorate students of Islamic Azad University were selected based on purposive sampling heterogeneous، and the data were analyzed by applying the 7-step Colaizzi method.These statements related Students` experiences of religious threatening aspects of cell phone virtual social network are discussed، with four main concepts including; "weakening the religious identity"، "weakening the family and morale values"، "weakening the family relationship" and "promotion of the anti-social relationships".
Results: The results of the research indicate a negative influence of cellphone، as far as religious aspect is concerned، on thefamily of students and also int shows religious inclination.
Conclusion: The authors of the article conclude that recognizing the endangerments posed while lessening the social impairments، could provide incomparable exploitation of the cutting-edge technology، and provide the country’s policymakers a comprehensive cultural macro and micro policy roadmap.
Machine summary:
"با وجود اینکه تلفن همراه و شبکههای اجتماعی مجازی به نوبۀ خود ابزارهای ارتباطی مناسب و دارای کارکردهای مفید و مؤثریاند که مورد توجه بسیاری از جوانان و روشنفکران قرار دارند، اما از سویی، نهادهای سنتی مانند خانوادهها و مذهب، از ظهور این شبکهها بر روی تلفن همراه ابراز نگرانی کرده، اصل وجود آن را به واسطۀ تهدیدهای متعددی همچون: تبلیغات ضد دینی و القای شبهات، کمرنگ کردن ارزشهای اسلامی و اخلاقی، به وجود آوردن اعتیاد(اکبری، 1389)، نقض حریم خصوصی افراد(سلیمانیپور، 1389)، SMS Multimedia Facebook, Tango, Google+, Instagram, Twitter, Telegram, Viber, Oovoo, WhatsApp, Wechat, Line انزوای اجتماعی، بحران هویت، ترویج سریع شایعات، گسترش ارتباطات نامتعارف میان جوانان(رحیمیو پرنده، 1392)، تعارض ارزشها(زنجانیزاده، 1384)، ظهور تخلفات سایبری، مزاحمت مجازی(سبحانینژاد و همکاران، 1388) و...
Counts Heinrichs Ferri از دیگر نکات مورد توجه اکثر کاربران شبکههای اجتماعی، حفاظت از حریم خصوصی آنهاست که در این زمینه زیملز و کی(2014) «اشتراکگذاری رسانههای تصویری دیجیتال؛ نگرانیهای حریم خصوصی و اعتماد میان جوانان» را برای مقایسۀ نگرش دانشجویان کالج در رابطه با حفظ حریم خصوصی و اعتماد به دیگران در اشتراکگذاری تصاویر دیجیتالی و ویدیویی از طریق رسانههای مبتنی بر اینترنت در سه شکل فیسبوک، سایر شبکههای اجتماعی و تلفن همراه بررسی کردند و نشان دادند که اعتماد به گیرندۀ تصاویر ارسال شده از طریق تلفن همراه به میزان قابل توجهی بیشتر از رسانههای دیگر بود."