Abstract:
این پژوهش با هدف شناسایی مولفه هایمرجعیت علمی در آموزش عالی ایران انجام شده است.
روش: روش تحقیق به لحاظ هدف، کابردی و از نظر گردآوری داده ها، کیفی است که به طور خاص از راهبرد نظریه برخاسته از داده ها استفاده شده است. جامعه آماری شامل تمامی خبرگان و متخصصان حوزه منابع انسانی بود که با استفاده از روش نمونه گیری گلوله برفی، تعداد 15 نفر انتخاب و مصاحبه های عمیق با آنها انجام و تا حد امکان موضوع اتکاپذیری پژوهش رعایت شد.
یافته ها: نتایج نشان دهنده مناسب بودن مراحل پژوهش کیفی است. مطابق رویکرد سیستماتیک اشتروس و کوربین و پس از طی شدن مراحل کدگذاری باز، محوری و گزینشی، شش مولفه اصلی شامل عوامل انگیزاننده، عوامل اقتضایی، عوامل راهبردی، عوامل ساختاری، پیامدها و پدیده محوری، شناسایی و در مراحل نهایی، مولفه های شناسایی شده به همراه مشخصه های آنها در قالب مدل سیستماتیک اشتروس ارائه شد.
نتیجه گیری: مرجعیت عملی به عنوان پدیده محوری شامل اخلاق گرایی، سلامت روحی و روانی، مهارت، نگرش، انگیزش درونی و خلاقیت فردی است و برای ایجاد آن بایستی عوامل علی اثرگذار(عوامل انگیزاننده) بر مرجعیت علمی شامل نظام انگیزش و پاداش، شایسته سالاری و فضای آزاد اندیشی را مورد توجه قرار داد.
The present article aims at identifying the components of scientific reference frame in the higher education system of Iran.
Method: Research method implemented in this study was qualitative by using grounded theory strategy. Also the research orientation was fundamental-applied and research approach was inductive. The research population were fifteen experts and professionals that participated in this study. Sampling method used in this study was snowball that all of the interviewees have been participated to achieve the main components and elements of the research model. In the current research paper interviews and documentary research tools have been studied. In this paper validity and reliability as two basic parameters of any logic research has been investigated.
Results: The results of the research indicate the appropriateness of the qualitative methods used in his study. Research findings accordance to Straus and Corbin’s systematic approach and after three basic stages encompasses open coding، axial coding and selective coding، six main components including: motivational factors، contingency factors، strategic factors، structural factors، consequences and core phenomena have been identified. At the final section of this research، identified components with their elements have been presented in a systematic conceptual model.
Conclusion: As a result، it is suggested that scientific authority as the central phenomenon have main factors including moralism، mental health، skills، attitudes، intrinsic motivation، individual creativity and for it to be effective causal factors (motivators) includes motivation and reward system، and open-minded to be considered as causal conditions affecting scientific authority.
Machine summary:
از سوی دیگر، نیل به هدف بزرگ ارتقای جایگاه ایران به کشوری توسعهیافته، برخوردار از دانش پیشرفته، توانا در تولید علم و فناوری و متکی بر سهم برتر منابع انسانی و دستیابی به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقۀ آسیای جنوب غربی که بر اساس سند چشمانداز 20 ساله بر عهدۀ بخشهای مختلف نظام، به ویژه نهادهای علمی و فناوری نهاد شده است، تحقق این مهم در گرو بازنگری ساختارها و بالا بردن کارایی و کارامدی نظام علمی، تحقیقاتی و فناوری کشور است.
از آنجا که دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور اهداف خاصی را دنبال میکنند که در نهایت به تولید و توسعۀ علمی کشور میانجامد، بهتر است از آنها تحت عنوان کانونهای تربیت «مراجع علمی» نام ببریم؛ زیرا ارتقای سطح دانش و معرفت و ابداع دانش نوین، انتقال دانش؛ یعنی آموزش علوم و فنون در سطح پیشرفته، تربیت نیروی انسانی متخصص برای دنیای کار، ارائۀ خدمات علمی و فنی، فراهم آوردن امکان آموزش مستمر برای دانشآموختگان دانشگاه و تربیت دانشمندان، پژوهشگران و مدیران برای ابداع، توسعۀ دانش و فناوری و هماهنگی فعالیتها به منظور نوسازی جامعه و تغییر و تحولهای عمیق در نظام اقتصادی و اجتماعی جامعه، از اهداف اساسی آموزش عالی و دانشگاهها میباشند.
در تعریفی دیگر از عوامل انگیزاننده میتوان چنین گفت که مجموعه شرایط و رخدادهایی که وقوع آنها موجب شروع شکلگیری نظام مرجعیت علمی شده و منبع انگیزاننده، منبعی است که موجب برانگیخته شدن دانشپژوهان شایسته برای حرکت سریع و اصولی در این مسیر و همچنین شدت آن موجب ایجاد یک تصور مثبت و ایجاد اثرات مطلوب در ذهن افراد میشود.