Abstract:
هدف : هدف این پژوهش، تحلیل نقش مولفه های شناسایی شده بر بهره وری اعضای هیئت علمی از دیدگاه استادان دانشگاه خوارزمی بوده است.
روش: روش پژوهش حاضر، توصیفی و از جهت هدف، کاربردی است. لذا، ابتدا ابعاد مفهومی و مولفه های اساسی بهره وری اعضای هیئت علمی شناسایی و بر مبنای آن، عوامل، ملاکها و شاخصهای مناسب طراحی و تدوین شد. صاحبان فرایند برای تعیین مولفه های بهره وری اعضای هیئت علمی، اسناد و مدارک موجود در پایگاههای اطلاعاتی قابل دسترس در خصوص موضوع پژوهش بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از روشهای آمار توصیفی و استنباطی، تحلیل عامل اکتشافی، آزمون t، تحلیل واریانس و آزمون اندازه گیری های مکرر بهره گرفته شد.
یافته ها: یافته ها نشان دادکه مولفه آموزش با میانگین 3.89 بیش از سایر ویژگی ها مهم تلقی شده و مولفه های بهره وری و خدمات اجتماعی با توجه به شاخص اهمیت در اولویتهای بعدی قرار دارند. همچنین بین مولفه های آموزش، پژوهش، خدمات اجتماعی و دیدگاه پاسخگویان بر حسب متغیر های جنسیت، سابقه کار و رتبه دانشگاهی نسبت به تاثیر گذاری مولفه ها بر بهره وری اعضای هیئت علمی تفاوت معنادار است.
نتیجه گیری: گسترش و تقویت افکار و ایده های نو در بین استادان، توزیع هدفدار و بهینه اعتبارات تحقیقاتی و تقویت زیرساختها و منابع در حوزه فناوری نوین، بهترین پیش بینی کننده بهره وری اعضای هیئت علمی اند. این پژوهش تلویحات و پیشنهادهایی برای مدیران و تصمیم سازان و همچنین پژوهشگران مطرح کرده است.
Machine summary:
همچنین بین مؤلفههای آموزش، پژوهش، خدمات اجتماعی و دیدگاه پاسخگویان بر حسب متغیرهای جنسیت، سابقۀ کار و رتبۀ دانشگاهی نسبت به تأثیرگذاری مؤلفهها بر بهرهوری اعضای هیئت علمی تفاوت معنادار است.
Alpert Dundar Bland Creswell & Bean هلسینگر 1 (2005) در پژوهشی توصیفی با عنوان «رابطۀ آموزش نیروی انسانی و بهرهوری»، همبستگی بین آموزش و بهرهوری نیروی انسانی در سرمایه را بررسی و آموزش را مؤثرترین مؤلفه در افزایش بهرهوری نیروی انسانی قلمداد کرد.
لذا با توجه به اینکه دانشگاهها و مراکز آموزش عالی به عنوان بالاترین مرکز تولید علم جامعه، به منظور انجام رسانیدن وظایف خطیر، پویایی و ارتقای خود و ارزیابی میزان کارایی و اثربخشی، نیازمند ابزار مناسب برای تعیین بهرهوری نیروی انسانی میباشند(حجازی، 1391)، هدف کلی در این پژوهش، شناسایی مؤلفههای آموزشی، پژوهشی و خدمات اجتماعی تأثیرگذار بر بهرهوری اعضای هیئت علمی است.
هـ) نتیجهگیری در این تحقیق ضمن معرفی برخی از مطالعات انجام شده پیرامون موضوع بهرهوری، به ویژه "بهرهوری اعضای هیئت علمی دانشگاهها" ، به تحلیل و بررسی نقش مؤلفههای سهگانه (آموزش، پژوهش و خدمات اجتماعی) و میزان تأثیرگذاری آنها بر بهرهوری اعضای هیئت علمی دانشگاه پرداخته شد.
نتایج این یافتهها با یافتههای شین بلات و دیگران(1376) و امامزاده(1376)، که در تحقیقات خود نمونههایی از کاربرد آموزش در بهرهوری را در ارتقای اعضای هیئت علمی آموزشی و پژوهشی در مسیر شغلی خود میدانند و نتایج مطالعات حمیدیزاده(1383)، که عقیده دارد عوامل مؤثر بر بهرهوری نظام آموزشعالی از منظر علوم رفتاری به ویژگیهای عینی نظیر درجۀ بهرهگیری از فناوری آموزشی، تجهیزات و وسایل آزمایشگاهی برای انجام تحقیقات و پرورش دانشجویان است، همسویی دارد.