Abstract:
بازاریابی از دیدگاه کالا محور که در آن نتایج مشهود و تراکنشهای مجزا در مرکز قرار دارد به دیدگاه خدمت محور که در آن نامشهودات، فرایندهای مبادله و ارتباطات در مرکز قرار دارد، حرکت کرده است. مشتریان و برخی سازمانهای پیشروی بینالمللی در حال گسترش فعالیتهای خود را به سمت یکدیگر بوده و مطابق با ادبیات خلق و استخراج ارزش برای دو طرف به صورت مشترک و همزمان انجام میپذیرد. خلق مشترک ارزش به معنای مشارکت فعال مشتری در فعالیتهای ارزش ساز سازمان یکی از محوریترین اصول این دیدگاه نوظهور میباشد. پرسش اساسی اینجاست که این مشارکت فعال در چه صنایعی و در کدام مراحل از زنجیره ارزش آنها مفید است. در این مقاله پتانسیل مشارکت مشتری در مراحل گوناگون فرایند خلق ارزش صنایع پیچیده دارای تکنولوژی پیشرفته و میزان کنونی این مشارکت مورد بررسی قرار گرفته است. این بررسی از طریق پیمایش در صنعت و از طریق پرسشنامه محقق ساخته صورت گرفته است. روایی محتوایی این پرسشنامه از طریق نظر خبرگان و پایایی آن با آلفای کرونباخ 0.8۹۶ تایید شده است. جامعه آماری این پژوهش خبرگان صنایع دفاعی آشنا با کل زنجیره ارزش سازمانهای دارای تکنولوژی پیشرفته فعال در این صنعت بوده است. با استفاده از روشهای آماری استنباطی و آزمونهای مقایسه میانگین و مقایسه زوجی نشان داده شده است که این پتانسیل تقریباً در تمامی مراحل اصلی زنجیره ارزش بالا بوده و تنها در مرحله تولید پایین بوده است. با استفاده از آزمون فریدمن نشان داده شده که پتانسیل مشارکت در مرحله درک نیاز مشتری بیشترین بوده است و بعد از آن مرحله بهره برداری و نگهداری، مرحله مدیریت پایان عمر بیشترین پتانسیل را داشتهاند. میزان کنونی مشارکت مشتری در تمامی مراحل پایین ارزیابی شده و اختلاف پتانسیل و میزان مشارکت در تمامی مراحل معنی دار بوده است.
Machine summary:
ما در این مقاله قصد داریم با دیدگاهی یکپارچه به تمامی مراحل زنجیره ارزش در بستر کسب و کار به کسب و کار بپردازیم یعنی زنجیره ارزش ساز شرکت های دارای فناوری پیشرفته را بیان کرده و پتانسیل های مشارکت مشتریان را در هرکدام از مراحل این زنجیره مشخص کنیم تا سازمان بتواند در جاهایی که این پتانسیل وجود دارد از طریق شیوه های گوناگون تعامل ، مشتری را به مشارکت گرفته و از دانش و مهارت های وی جهت بهبود و ارزشمند تر کردن پیشنهادهایش به همان مشتری و سایر مشتریان استفاده نماید.
الگوی که در این مطالعه به دست آمده است به مضمون خلق مشترک بسیار نزدیک است و به مسائل مربوط به مشارکت دادن مشتری در فعالیت های ارزش ساز شرکت می پردازد: (رجوع شود به تصویر صفحه) نمودار ٥ : الگوی اوجانن و هیلاکاس [١٤] همان طور که در نمودار ٥ نشان داده شده است راه های مشارکت در کارها به یک سری نیروی پیشران و محدود کننده بستگی دارد؛ و این نیروها بر کل فرایند تأثیر می گذارد.
در این قسمت شش متغیر اصلی و بیست و یک متغیر فرعی مربوط به میزان کنونی مشارکت مشتری در مراحل گوناگون زنجیره ارزش ساز سازمان های دارای فناوری پیشرفته توسط آزمون های t و دو جمله ای مورد آزمون قرار گرفته است .
(2008), Key strategies for the successful involvement of customers in the co-creation of new technology-based services, International Journal of ServiceIndustry Management, 19, 474-491 9.
(2005), Customer involvement in new product development A relationship marketing perspective, European Journal of Innovation Management, vol.