Abstract:
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی بازیهای سازماندهی شده بر میزان یادگیری و هوش نوآموزان دختر پیشدبستانی شهر یاسوج میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف از انواع پژوهش های کاربردی بوده و از نظر روش شبه آزمایشی با اجرای پیشآزمون- پس آزمون با گروه گواه میباشد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه تجدیدنظر شدهی هوش وکسلر (ویراست چهارم) کودکان که توسط شهیم در ایران هنجاریابی شده و پرسشنامه محقق ساخته برای سنجش تغییرات یادگیری نمونه ها استفاده شده است. جامعه آماری کلیه نوآموزان دختر پیشدبستانی شهرستان بویراحمد(شهر یاسوج) میباشد. نمونه های پژوهش که تعداد 30 نفر به عنوان گروه آزمایش و 30 نفر به عنوان گروه کنترل هستند با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده اند. داده های به دست آمده با استفاده از نرمافزار آماری SPSS در بخشهای توصیفی و استنباطی ( با استفاده از روش تحلیل کوواریانس) مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفته است . نتایج تحقیق مشخص کرد که بازیهای سازماندهی شده بر یادگیری و هوش نوآموزان دختر پیشدبستانی شهر یاسوج تأثیر مثبت و معناداری دارد.
The purpose of this study was to determine the effectiveness of organized games on the level of learning and intelligence of pre-school girl students in Yasuj city. The purpose of this study is to use a variety of applied researches and it is a quasi-experimental method with pre-test-post test with control group. Data were collected using a revised Wechsler Intelligence Questionnaire (Fourth Edition)، which was standardized by Shahm in Iran and a researcher-made questionnaire was used to measure sample learning changes. The statistical population of all pre-school girl students is Boyer Ahmad city (Yasuj city). The research samples were selected from 30 individuals as the experimental group and 30 as the control group using a targeted sampling method. Data were analyzed by SPSS software in descriptive and inferential sections (using covariance analysis method). The results of the research revealed that organized games had a positive and significant effect on the learning and intelligence of pre-school girl students in Yasuj.
Machine summary:
در مراکز پیش دبستانی کشور بایدها و نبایدهای بازی و همچنین بازیهای سازمان دهی شده ای که به مراحل رشد ذهنی جسمی و روحی کودکان به صورت صحیح و اصولی پرداخته باشد، کمتر وجود دارد (جعفری، علیرضا، ١٣٩٣) و هرکدام از مراکز به فراخور منابع و زمان موجود و تجربیات گذشته و حال مربیان پیش دبستانی، بازیهایی را به کودکان آموزش میدهند.
در پژوهش حاضر منظور از یادگیری، عبارت است از میزان تغییر رفتار در زمینه توانایی کسب اطلاعات مربوط به محتوای کتاب های درسی و همچنین آموختن و به کار بردن صحیح مفاهیم کتاب های دوره ی پیش دبستانی توسط نوآموزان که بعد از آموزش و اجرای بسته های بازیهای سازمان دهی شده به دست آمده اند.
(رجوع شود به تصویر صفحه) توجه به اینکه در این تحقیق به تعیین میزان اثربخشی بازیهای سازمان دهی شده بر یادگیری و هوش نوآموزان دختر پیش دبستانی شهر یاسوج پرداخته شده و طرح تحقیق حاضر نیز از نوع شبه آزمایشی است برای تجزیه وتحلیل داده ها از روش های آماری تحلیل کوواریانس چند متغیره (مانکووا) استفاده گردید.
مبتنی بر نتایج این پژوهش بازیهای سازمان دهی شده بر هوش و یادگیری نوآموزان دختر پیش دبستانی شهر یاسوج تأثیر معناداری دارد.
مبتنی بر نتایج به دست آمده از این پژوهش به نظر می رسد بازیهای سازمان دهی شده به عنوان یکی از راهکارهای روانشناسان ، مشاوران و مربیان در کار با نوآموزان مراکز پیش دبستانی برای توسعه ظرفیت های هوش ایشان و ارتقاء توانمندی های یادگیری در آن ها به صورت علمی طراحی و بکار گرفته شود.