Abstract:
هدف این تحقیق، بررسی تاثیر فضای شاد و خنثی کلاس درس بر نگرش دانشآموزان به برنامه درسی آموزش ریاضی بود. روش این تحقیق شبه- آزمایشی و از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان پسر دوم متوسطه رشته ریاضی و فیزیک در شهر ارومیه بود. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند دو کلاس هر یک به تعداد 20 نفر و از دو مدرسه غیرانتفاعی انتخاب و بهصورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه نگرش به درس ریاضی ایکن استفاده شد. این پرسشنامه داری 24 گویة چهارگزینهای با طیف لیکرت بود. در این راستا ابتدا قبل از اعمال هرگونه تغییر در بافت کلاس درس، پرسشنامة نگرش نسبت به ریاضی در دو گروه آزمایش و کنترل توزیع شد. سپس در کلاس گروه آزمایش، تغییراتی با هدف شادسازی فضای آموزشی صورت گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که نگرش به ریاضی دانشآموزان گروه آزمایش مثبتتر از گروه گواه است. لازم به ذکر است با توجه به ضریب اتای بهدستآمده میتوان اذعان کرد که 86 درصد این تغییر نگرش، مربوط به اثر متغیر مستقل است. در ادامة تحلیلها مشخص شد که متغیر مستقل یا همان شادسازی فضای کلاس درس توانسته است در همة متغیرهای نگرش به برنامه درسی آموزش ریاضی تاثیرگذار باشد.
Machine summary:
با توجه به نقش اساسی ریاضیات در دوران کنونی و لزوم توجه به آموزش مؤثر این مفاهیم در دوره های مختلف تحصیلی، لازم است که بازنگریای اساسی در کم و کیف آموزش و تدریس ریاضیات در کشور صورت گیرد و برنامه های درسی آن تا حد زیادی متحول گردند و بیشک در سایه چنین تحولی خواهد بود که میتوان شاهد پیشرفت های چشم گیری در حوزة پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ایرانی در ریاضیات و اصلاح نگرش آنان به این درس بود.
در طراحی خلاقانۀ محیط کلاس درس ، باید به این نکته توجه داشت که شرایط فیزیکی خاص و فضای اختصاص داده شده ، میتواند تأثیر مهمی بر نگرش ها، رفتارها و حتی پیشرفت های دانش آموزان داشته باشد (مارش ،٢٠٠٧، ص ١٦٣).
بنابراین با علم به این موضوع نگارندة این مقاله به دنبال بررسی این هدف مهم است که آیا شاداب سازی فضای کلاس درس دانش آموزان در تغییر و بهبود نگرش آنان نسبت به برنامۀ درسی آموزش ریاضی تأثیر دارد؟ روش پژوهش روش این تحقیق شبه آزمایشی و از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است .
بحث و نتیجه گیری این پژوهش با هدف بررسی تأثیر فضای شاد کلاس درس بر نگرش دانش آموزان به برنامۀ درسی آموزش ریاضی صورت گرفت .
Changes in pre-service teachers’ attitudes and beliefs: the net impact of two mathematics education units and intervening experiences.
International Journal of Mathematical Education in Science and Technology.
International Journal of Mathematical Education in Science and Technology.