Abstract:
مطالعة حاضر با هدف ارزشیابی کیفیت عناصر برنامه درسی آموزش الکترونیکی در سطح دانشگاهها و موسسات آموزش عالی ایران انجام گرفت. برای این منظور از مقیاس طراحی شده توسط محققین که هفت عنصر هدف، محتوا، رسانه، طراحی، سازماندهی مواد یادگیری، راهبردهای یاددهی-یادگیری و ارزشیابی برنامة درسی آموزش الکترونیکی را می سنجید استفاده شد. شرکتکنندگان پژوهش متشکل از 702 نفر از دانشجویان دانشگاههای صنعتی امیرکبیر، شیراز، صنعتی اصفهان و دانشکدة علوم حدیث شهرری بودند. یافتههای حاصلاز اجرای آزمون t تک نمونهای بر دادههای پژوهش نشان داد که دانشگاههای مورد مطالعه از نظر کیفیت عناصر برنامه درسی آموزش الکترونیکی وضعیتی بالاتر از حد متوسط دارند. به علاوه، یافتهها حاکی از آن بود که بعد «پداگوژیک» پس از بعد «طراحی محیط ارائه»، بهترین وضعیت را در بین ابعاد تشکیلدهندة آموزش الکترونیکی در سطح آموزش عالی ایران داراست، هرچند این برتری بیانگر وضعیت مطلوب برای ابعاد یاد شده در نظام آموزش الکترونیکی کشور ما نیست.
Machine summary:
حال آن که بهبود کیفیت یادگیری در آموزش الکترونیکی مستلزم طراحی برنامه درسی نظام مندی است که در آن ارتباط بین عناصر برنامۀ درسـی و چگـونگی تلفیـق آن بـا قابلیت های فناوریها نشان داده شود (سراجی و همکاران ، ١٣٨٧).
تفاوت میانگین عناصر برنامه درسی آموزش الکترونیکی با نمره سطح کفایت مطلوب {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} به علاوه ، در پاسخ به سوال «اثربخشی ابعاد هفت گانۀ آمـوزش الکترونیکـی در دانشـگاه هـای ایران از منظر دانشجویان به چه میزان است ؟» از آزمون تحلیل واریانس اندازه هـای مکـرر اسـتفاده شد که نتایج آن در جدول های ٧ و ٨ خلاصه شده است .
نتایج آزمون بونفرونی در مورد مقایسه ابعاد آموزش الکترونیکی با یکدیگر از منظر دانشجویان {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بحث و نتیجه گیری یافته های این پژوهش نشان می دهد کـه از نظـر دانشـجویان ، کیفیـت عناصـر برنامـه درسـی آموزش الکترونیکی در آموزش عالی (هدف ، محتوا، رسانه ، طراحـی ، سـازماندهی مـواد یـادگیری ، راهبردهای یاددهی -یادگیری و ارزشیابی ) در حد متوسط است .
Developing an Evaluation Model for E-Learning in Higher- Education: A Case Study of Payame Noor University.
"Quality Assurance Practice in Online (web-supported) Learning in Higher Education: An Explaratory Study , University of Pretoria" , Pretoria , South Africa.
Keywords: Curriculum, E-Learning, evaluation, higher Education ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1 Assistant Professor, Professional Training College, Farhangiyan University fmjavdani@yahoo.