Abstract:
هدف پژوهش حاضر تعیین میزان اثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد (اکت) به مادران بر افسردگی کودکان مبتلا به شکاف لب و کام بود. روش پژوهش مورد منفرد و به صورت مداخله انفرادی بوده است. تعداد افراد جامعه 65 نفر از کودکان مبتلا به شکاف لب و کام استان اصفهان بود. در این پژوهش مهارت های فرزندپروری اکت به مادران 5 کودک مبتلا به شکاف لب و کام آموزش داده شد. کودکان مورد مطالعه در غربال گری صورت گرفته حد نصاب نمره را کسب کرده بودند. پس از سه جلسه خط پایه برای هر کودک، مادران در 8 جلسه درمانی انفرادی آموزش فرزندپروری اکت شرکت نمودند و بعد از هر جلسه افسردگی کودکان مورد سنجش قرار گرفت. سه جلسه پیگیری 15 روزه، یک و سه ماهه جهت آزمون سطح افسردگی کودکان برگزار گردید. ابزار سنجش افسردگی کودکان کواکس (1981) بود. یافته ها بر اساس تحلیل دیداری و شاخص های آماری توصیفی تجزیه و تحلیل شد. مداخله مورد نظر در متغیر افسردگی اثربخش بوده است. با توجه به نتایج، می توان آموزش فرزندپروری اکت به مادران را روش موثری برای کاهش افسردگی کودکان دچار شکاف لب و کام در نظر گرفت و با مداخله به هنگام افسردگی آن ها را بهبود بخشید.
Machine summary:
اثربخشي آموزش فرزندپروري مبتني بر پذيرش و تعهد به مادران بر افسردگي کودکان مبتلا به شکاف لب و کام : يک پژوهش مورد منفرد Effectiveness of ACT-Based Parenting Training to Mothers on the Depression of Children with Cleft Lip and Palate: A Single Subject Study محمدصالح فقيهي .
Kajbaf, Ph. D استاد گروه روانشناسي دانشگاه اصفهان، اصفهان، ايران دريافت مقاله : ٩٥/٩/٢٣ دريافت نسخه اصلاح شده : ٩٥/١/١٩ 1 پذيرش مقاله : ٩٦/٢/١٢ چکيده هدف پژوهش حاضر تعيين ميزان اثربخشي آموزش فرزندپروري مبتني بر پذيرش و تعهد (اکت ) به مادران بر افسردگي کودکان مبتلا به شکاف لب و کام بود.
پس از سه جلسه خط پايه براي هر کودک، مادران در ٨ جلسه درماني انفرادي آموزش فرزندپروري اکت شرکت نمودند و بعد از هر جلسه افسردگي کودکان مورد نويسنده مسئول: اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامي واحد اصفهان، واحد خوراسگان، دانشکده علوم تربيتي و روانشناسي پست الکترونيکي : faghihi_ms@yahoo.
در پژوهش فقيهي و کجباف ٢١ (١٣٩٥) بر روي کودکان مبتلا به شکاف لب و کام، نتايج نشان داد آموزش فرزندپروري مبتني بر تعهد و پذيرش به مادران بر افزايش عزت نفس اين کودکان مؤثر بوده است .
به طور کلي نتايج اين پژوهش نشان مي دهد که آموزش مهارتهاي فرزندپروري مبتني بر پذيرش و تعهد باعث کاهش افسردگي کودکان مبتلا به شکاف لب و کام استان اصفهان مي شود.
Logan, Claar, Guite, Zuck, Jordan, 15.
Danesh, Takrimi & Nafisi Sabeghi & Shamshiri 47.