Abstract:
هدف این پژوهش ارائه برنامه ای منظم به منظور آموزش و توسعه کارشناسان و مدیران آموزش در شرکت ملی نفت ایران با رویکرد حرفه گرایی می باشد. این پژوهش از حیث رویکرد، کیفی و تکنیک مورد استفاده، دلفی می باشد؛ به این شکل که ضمن مطالعه اسناد بالادستی و شرح مشاغل، با خبرگان آموزش نیز مصاحبه (با سوالات نیمه ساختارمند) به عمل آمده است. جامعه مورد مطالعه شامل خبرگان آموزش آشنا با صنعت نفت و نمونه 10 نفر از آنان را شامل شده است. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه و روش تجزیه و تحلیل اطلاعات تحلیل محتوا است. جهت اعتباربخشی نتایج نیز از دو روش بازبینی اعضا و ممیزی خارجی استفاده شده است. نتایج این پژوهش حاکی از این است که به منظور توسعه و بهسازی شاغلین فعال در حوزه آموزش صنعت نفت، بایستی آموزش ها را در سه سطح متصدی آموزش، کارشناس آموزش و مدیر آموزش ارائه نمود و در هر یک از این سطوح دوره های آموزشی مناسب را در نظر گرفت. برای مثال در سطح متصدی آموزش دوره های آموزش بزرگسالان، مدیریت منابع انسانی، تاریخچه آموزش در صنعت نفت و ...، در سطح کارشناس آموزش دوره های نیازسنجی، طراحی آموزش، راهبردهای اجرایی آموزش و...، همچنین در سطح مدیر آموزش دوره های مدیریت پروژه، مدیریت دانش، سازمان یادگیرنده، سیاست گذاری آموزشی و .... مد نظر قرار گرفته اند.
Machine summary:
اهميت و ضرورت اين تعادل و همسويي و نيز درک ضرورت آموزش کارکنان و نقش آن در بهبود عملکرد #$$001 و دستيابي به اهداف، منجر به آن شده است که امروزه کمتر سازمان يا نهادي را بتوان يافت که داراي بخش ويژهاي تحت عنوان "آموزش ضمن خدمت و منابع انساني" نباشد و در آن برنامه ريزي آموزش کارکنان به يکي از دلمشغوليهاي مهم مديريت تبديل نشده باشد (فتحي واجارگاه، ١٣٩٠).
در نهايت هدف اصلي آموزش مرکزي شرکت ملي نفت ايران نظارت بر آموزش کارشناسان ايراني و تربيت کادر فني ميباشد اما نکته اساسي در اين بين ، اين است که افراد شاغل در واحد آموزش و منابع انساني خود براي تقويت و ارتقاء عملکرد شغلي به چه آموزشهايي نياز دارند؟ در آموزش آنها چه مسائلي را بايد مدنظر قرار داد؟ قطعا مسأله مهم اين است که بايد با توجه به سابقه شغلي افراد، ميزان تحصيلات، رتبه سازماني، تخصصي که در زمينه آموزش دارند و...
/ شکل ٢: سطوح شايستگي منبع : (يافته هاي نگارندگان) بر همين اساس برنامه اي که براي توسعه حرفه اي کارشناسان و مديران آموزش در شرکت ملي نفت ايران ارائه ميشود متناسب با اين سه سطح ، متفاوت ميباشد.
٤- بحث و نتيجه گيري در اين پژوهش با توجه به يافته ها، برنامه توسعه حرفه اي کارشناسان و مديران آموزش در شرکت ملي نفت ايران به سه سطح متصدي آموزش، کارشناس آموزش و مدير آموزش تقسيم بندي شده است و نيز به تبع شايستگيهايي که براي هر کدام از اين سطوح مورد نياز ميباشد، متفاوت است .