Abstract:
هدف : بررسی تاثیر روش یادگیری مشارکتی بر پرورش خلاقیت دانشآموزان دختر سال دوم متوسطه شهر ری در درس جغرافیا بود. روش پژوهش: شبه آزمایشی و جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر سال دوم متوسطه رشته علوم انسانی شهرستان شهر ری بودند که از این میان به شیوه نمونهگیری هدفمند 27 نفر از دانشآموزان دختر سال دوم متوسطه رشته علوم انسانی یکی از دبیرستان ها انتخاب شدند. ابزارجمع آوری دادهها در این پژوهش آزمون استاندارد خلاقیت عابدی بود. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد. یافته ها: شاخصهای ارائه شده در بخش توصیفی نشان داد بین میانگین نمرههای دانشآموزان از آزمون خلاقیت و خرده مقیاسهای آن در پیشآزمون و پس آزمون تفاوت وجود دارد. برای آزمون معنی دار بودن تفاوت مشاهده شده، از آزمون پارامتری t مربوط به دو گروه یکسان( انتخاب تصادفی آزمودنیها، وجود یک گروه یکسان، بهنجار بودن توزیع فراوانی نمرهها و مقیاس اندازهگیری فاصلهای) استفاده به عمل آمد. نتیجه گیری: نتایج بدست آمده از پژوهش نشان داد: آموزش جغرافیا به روش مشارکتی در افزایش خلاقیت( سیالی، بسط، ابتکار، انعطافپذیری) دانشآموزان در این درس به طور معنیدار موثر بوده است.
Machine summary:
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که آموزش جغرافیا به روش مشارکتی در افزایش خلاقیت(سیالی، بسط، ابتکار، انعطافپذیری) دانشآموزان در این درس به طور معنادار مؤثر بوده است.
به همین دلیل، پژوهشگر در این تحقیق، به دنبال کنجکاوی خود و با توجه به اینکه اثربخشی این روش در دروس مختلف از قبیل فیزیک(کرامتی،1387؛ تانل و ارول 1 2007)، شیمی 2 e"/>e"/>، 2010؛ اولودیپ 3 y"/>y"/>،2010)، 4 mleks"/>mleks"/>،2007؛ ج 5 ferty"/>ferty"/>،2006)، ریاضی(کرامتی،138 6 t=" Tarim"/>t=" Tari 7 ; Akdeniz"/>; Akdeniz"/>،2008) ، حرفه وفن ( رسولی و همکاران،1390)، انشا(احمدی، رضازاده و امامقلی زاده،1392)، علوم تجربی(پورسلیم وهمکاران،1393) زیستشناسی (لیاقتدار، حقانی و همدانی1390)، آمار و مدلسازی (یزدیانپور،1388) تأیید شده است قصد دارد کارایی روش یادگیری مشارکتی را که یکی از روشهای فعال تدریس است در درس جغرافیای سال دوم متوسطه مورد بررسی قرار دهد و آثار این روش را در پرورش خلاقیت دانشآموزان بیازماید.
به این امید که نتایج حاصله، اطلاعات مفیدی در اختیار دستا Tanel & Erol Kazembe Oludipe & Awokoy Gomleks Jacobs & McCafferty Tarim Tarim & Akdeniz تربیت و معلمان و مدیران آموزشی قرار دهد تا در جهت اصلاح و بهبود فرآیند یاددهی – یادگیری تلاش کنند.
نتایج نشان داد که آموزش جغرافیا به روش مشارکتی در افزایش عامل سیالی خلاقیت دانشآموزان در این درس به طور معنادار مؤثر بوده است( جدول شماره1).
آموزش جغرافیا به روش مشارکتی در افزایش عامل بسط خلاقیت دانشآموزان در این درس به طور معنادار مؤثر بوده است (جدول شماره1).
آموزش جغرافیا به روش مشارکتی، در افزایش عامل انعطافپذیری خلاقیت دانشآموزان در این درس به طور معنادار مؤثر بوده است (جدول شماره 1).