Abstract:
برای افزایش صادرات و تعامل بهتر و بیشتر با بازارهای بین المللی نیاز به ایجاد مکانیزم تعریف شده ای از طریق از طریق شناخت عوامل رقابت برای افزایش صادرات است. درک محرک های عملکرد بازار صادرات کلیدی برای توضیح رقابت بین المللی شرکت ها است. بخش بندی در زمینه صادرات به دلیل وجود بازارهای متنوع تر نسبت به بازارهای داخلی بسیار اهمیت دارد. تقسیم بندی بازارهای بین المللی و استفاده از مدیریت بارویکرد بخش بندی در این بازارها، سبب بهبود عملکرد صادراتی می گردد. در این مقاله اثرات محرک های بخش بندی صادراتی شامل استراتژی مقررات، استراتژی بسته بندی، استراتژی کیفیت، استراتژی سازگاری محیطی (فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی)، استراتژی فناوری و کاهش هزینه، استراتژی عوامل سازمانی و استراتژی موقعیت یابی با توجه به فاصله بازار بر عملکرد صادراتی شرکت های صادر کننده مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه آماری این تحقیق را 290 نفر از مدیران و کارشناسان شرکت های صادرکننده خشکبار مستقر در تهران تشکیل داده است. تحقیق حاضر، کاربردی و داده های مورد نیاز از طریق پیمایشی و تنظیم پرسشنامه جمع آوری شده است. فرضیه های تحقیق با استفاده از نرم افزار SPSS و نرم افزار اسمارت. پی. ال اس، مورد آزمون قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان می دهد که محرک های بخش بندی صادراتی بر افزایش میزان عملکرد شرکت های صادر کننده محصولات خشکبار تاثیر دارد.
Machine summary:
تاثیر محرکهای بخش بندی صادراتی بر عملکرد صادراتی شرکت های صادر کننده خشکبار مستقر در تهران 1 داود کشتی 2 محمد کهندل (تاریخ دریافت ٩٦/٧/٢٠ ـ تاریخ تصویب ٩٦/١٢/٢) چکیده برای افزایش صادرات و تعامل بهتر و بیشتر با بازارهای بین المللی نیاز به ایجاد مکانیزم تعریف شدهای از طریق از طریق شناخت عوامل رقابت برای افزایش صادرات است .
در این مقاله اثرات محرکهای بخش بندی صادراتی شامل استراتژی مقررات، استراتژی بسته بندی، استراتژی کیفیت ، استراتژی سازگاری محیطی (فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی)، استراتژی فناوری و کاهش هزینه ، استراتژی عوامل سازمانی و استراتژی موقعیت یابی با توجه به فاصله بازار بر عملکرد صادراتی شرکت های صادرکننده مورد بررسی قرار گرفته است .
در این مقاله اثرات محرکهای بخش بندی صادراتی شامل استراتژی مقررات، استراتژی بسته بندی، استراتژی کیفیت ، استراتژی سازگاری محیطی (فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی)، استراتژی فناوری و کاهش هزینه ، استراتژی عوامل سازمانی و استراتژی موقعیت یابی با توجه به فاصله بازار بر عملکرد صادراتی شرکت های صادرکننده مورد بررسی قرار گرفته است .
شدت اثر رابطه افزایش درآمد صادرات بر بهبود عملکرد شرکت های خشکبار برابر ٠/٦٩٩ محاسبه شده است و آماره آزمون نیز ١٢/٠٧٣ به دست آمده است که بزرگتر از مقدار بحرانی t در سطح خطای ٥ % یعنی ١/٩٦ بوده و نشان میدهد همبستگی مشاهده شده معنادار است .
شدت اثر رابطه بخش بندی بازار صادراتی بر عملکرد شرکت های خشکبار برابر ٠/٢٤١ محاسبه شده است و آماره آزمون نیز ٥/٤٩٩ به دست آمده است که بزرگتر از مقدار بحرانی t در سطح خطای ٥ % یعنی ١/٩٦ بوده و نشان می دهد همبستگی مشاهده شده معنادار است .