Abstract:
فراگیری زبان در دوره ابتدایی، قابلیت دانشآموزان در مهارتهای زبانی را افزایش میدهد. رسیدن به این مهم، مستلزم به کارگیری الگوی مناسب برنامه درسی زبانآموزی، ویژه دوره ابتدایی است. بر این اساس، هدف اصلی این پژوهش تعیین ویژگیهای الگوی مطلوب برنامه درسی زبانآموزی دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان بود. این پژوهش از نوع ترکیبی در هم تنیده است و جامعه آماری آن در بخش کمی شامل همه معلمان ابتدایی شهر کرمان بود که از میان آنها 350 نفر با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. در بخش کیفی، نمونه آماری شامل 30 نفر از معلمان برتر استانی دوره ابتدایی بود. ابزار پژوهش در بخش کمی، پرسشنامه محققساخته بود. در بخش کیفی نیز از مصاحبه نیمهساختارمند برای گردآوری دادهها استفاده شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از نرمافزار PLS و روش پایایی مرکب 91/ 0 و مقدار روایی همگرا 61/ 0 برآورد گردید. نتایج پژوهش اولویتهای معلمان را در سه بخش مبانی، اصول و عناصر برنامه درسی زبانآموزی دوره ابتدایی مشخص ساخت. این یافتهها دلالتهای مهمی برای طراحان برنامهها و مولفان کتابهای درسی آموزش زبان در دوره ابتدایی دارد.
Abstract: Language learning at the elementary level improves students competency in language skills. Fulfilling this valuable goal requires the use of an appropriate model for elementary language teaching curriculum. Accordingly, the main purpose of this study is to determine the characteristics of desired model for elementary language teaching curriculum from teachers point of view. This study is conducted through an interwoven mixed method. The statistical population in the quantitative section included all elementary teachers in Kerman. From this population, 350 teachers were selected as sample by random cluster sampling. In the qualitative section, the sample included 30 pre-provincial teachers at the elementary level. The research instrument in quantitative section was a researcher-made questionnaire. In the qualitative section, a semi-structured interview was used to collect data. The results revealed the teacher priorities on three sections of fundamentals, principles and elements of elementary language teaching curriculum. These findings have important implications for curriculum designers and the writers of language teaching textbooks for elementary education.