Abstract:
هدف از نوشتار حاضر معرفی برنامه درسی دانشجو است. این مطالعه از نوع بنیادین بوده و از روش استدلال استقرایی استفاده شده است. این نوشتار شرحی است از روند طرح این برنامه درسی که مجموعه ای است از مشاهدات و تاملات در طول چندین سال، جستجوهای کتابخانه ای و اسنادی؛ سوالاتی که مطرح شده اند و پاسخ هایی که تا این مرحله از بررسی و تبیین این برنامه درسی بدست آمده اند. این سوالات عبارتند از: مولفه های اساسی این برنامه درسی چه میباشند؟ که جهت پاسخگویی به آن پایان نامه ای در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه تهران انجام شد. این برنامه درسی شامل چه مفاهیمی است؟که در این بخش مفاهیم فراشناخت، انگیزش، درگیریتحصیلی و دانشجو_محوری مورد بحث قرارگرفتهاند؛ بر چه مبانی نظری استوار است؟که به بررسی چهار نظریه ساختنگرایی، الگزیستانسیالیسم، نظریه اسنادی و نظریه اهداف پیشرفت پرداخته شدهاست. متدولوژی مناسب یا متدهای پیشنهادی در این برنامهدرسی چه می توانند باشند؟ که در این بخش نیز روش پژوهش پدیدارشناختی مورد بحث قرار گرفتهاست.
Machine summary:
نظريه خود تعيين گري نيز بر اساس تغييرات کيفيت انگيزه هاي بين انگيزه خود مختار (AM) که منبع دروني داشته و انگيزه کنترل (CM) که از منبع خارجي سرچشمه ميگيرد شکل گرفته 1 Maryellen Weimer 2 Pop & Negru-Subtirica & Crocetti & Opre & Meeus 3 Chandaliya 4 Vaughn & Naylor & White 5 Pajouhandeh 6 Ferradás & Freire & Valle & Núñez & Regueiro & Vallejo 7 İlhan & Sukut & Akhan & Batmaz 8 Zhoc & Chen 9 Medrano & Flores-Kanter & Moretti & Pereno است (دوپاي، کانسل و سوزان ١، ٢٠١٦، کانات ميوم ، بنجامين ، استاوسکي، سوشاني و روس ، 2 ٢٠١٥).
بنابراين اگر برنامه هاي درسي در کلاس و دوره تحصيلي که از پيش برنامه - ريزي شده اند در اين راستا باشند، يکي از موانع ايجاد اين برنامه درسي را رفع کرده اند؛ کما اينکه 1 Dupuy & Consel & Sauzéon 2 Kanat-Maymon & Benjamin & Stavsky & Shoshani 3 Vansteenkiste & Zhou & Lens & Soenens 4 Amirkhanova & Davletkalieva & Muldasheva & Kibataeva & Satygliyeva & Arynhanova 5 Salter & Pang & Sharma 6 Chung & Chow اگر اين رويکرد نيز وجود نداشته باشد، دانشجويي که به برنامه درسي در سطح خود دست يافته 1 باشد، خود را به کلاس محصور نکرده و بيرون از آن در تلاش براي جبران بر ميآيد.
2 Schlenker & Schlenker & Schlenker 3 Reeve & Jang & Carrell& Jeon& Barch 4 Furrer & Skinner 5 Ayoub & Aljughaiman 6 Mushtaq & Nawaz Khan 7 Dimitrov & Dawson & Olsen & Meadows 8 Pereiraa & Floresb & Margarida & Simãoc & Barros 9 Huang 10 Seixas & Gomes & Filho يکپارچگي اجتماعي آنها در اجتماعات دانشجويي است .