Abstract:
هدف مقالة حاضر تحلیل مسئولیتهای حرفهای متخصصان برنامة درسی و شناسایی مؤلفههای آن است. این پژوهش از نظر روششناختی مطالعة موردی کیفی است. مشارکتکنندگان در پژوهش را افراد خبره در حوزة برنامة درسی و آموزش عالی تشکیل میدادند که با استفاده از روش نمونهگیری از موارد ویژه تعداد 20 نفر انتخاب و دعوت به مشارکت شدند. ابزار جمعآوری دادة مصاحبه نیمهساختارمند بوده است. برای تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه از روش تحلیل مضمون استفاده شده و اعتبار یافتهها با روش تأمل مشارکتکنندگان ارزشیابی شده است. یافتهها نشان داد که متخصصان برنامة درسی دارای مسئولیت کلی در ارتباط با نظام تربیتی و یادگیری در گام اول و مسئولیت حرفهای در حوزة تخصصی برنامة درسی هستند. این مسئولیت کلی دارای مؤلفههایی مانند «دفاع از حیطة تخصصی، اثرگذاری بر تصمیمسازان، ایفای نقش صحیح، پاسخگویی، آموزش و پژوهش و تعهد سازمانی» است. یافتهها همچنین نشان داد که ماهیت مسئولیت متخصص برنامة درسی آموزش چند بعدی است و جنبههای متفاوتی را در بر میگیرد.
Machine summary:
این ابهام توسط کسانی مانند شواب و طرح موضــوع در قالب شــش بحرانی که حوزه برنامه درســی با آن مواجه اســت مورد توجه قرار ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1 Curriculum 2 Jackson, P 3 Pinar, W 4 Morris, R 5 Huebner 6 Walker, D 7 Oliva, P 8 Ornstein, A 9 Levin, T 10Glatthorn, A 11 curricularist گرفته است (راگا١ و لبوویش ٢ ٢٠٠٣).
بررسی مستندات نشان می دهد در مورد اینکه «متخصص برنامه درسی باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟ در واقع به چه کسی می توان متخصص برنامه درسی گفت ؟ این افراد چه مسئولیت هایی دارند؟ حیطه فعالیت شان کجاست ؟ چه خدماتی می توانند ارائه دهند؟ چه الزاماتی برای متخصص شدن وجود دارد؟ دانش ، نگرش و مهارت های مورد نیاز آن ها چیست ؟» ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1 Wraga, W 2 Hlebowitsh, P 3 Eichhorn, D 4 Blease, D 5 Busher, H 6 Sears, T 7 Curriculum leaders 8 Handler, B 9 Consultant 10 Grazier, M.