Abstract:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه علی عوامل خانوادگی و سواد خواندن دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی کشور با میانجیگری ارزش گذاری به خواندن و عادات مطالعه دانش آموزان بر اساس داده های پرلز 2011 است. نمونه مورد مطالعه، 5758 دانش آموز (دختر و پسر) و والدین آنها بوده است و داده های مطالعه بین المللی پرلز 2011 و دو پرسشنامه پیشینه کاوی (پرسشنامه دانش آموز و پرسشنامه زمینه یابی یادگیری خواندن (والدین) مورد استفاده قرار گرفته است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارهای SPSS و آموس استفاده شده است. برازش کلی مدل پیشنهادی مورد تایید قرار گرفته است. در مجموع دخترها و پسرها و همچنین در هر دو گروه دختران و پسران به صورت مجزا نیز برازش داده های گردآوری شده با مدل پیشنهادی مورد تایید قرارگرفته است. ده مسیر مستقیم در مدل مورد آزمون قرار گرفته اند که فرضیه های مستقیم پژوهش را تشکیل می دهند. از مجموع مسیرها، مسیر اثر وضعیت اقتصادی - اجتماعی خانواده بر عادات مطالعه دانش آموزان، وضعیت اقتصادی - اجتماعی خانواده بر سواد خواندن دانش آموزان، همچنین عادات مطالعه دانش آموزان بر سواد خواندن آنان مثبت و معنادار است. نتیجه مقایسه اختلاف کای اسکوئر مدلهای دو گروه دخترها و پسرها، حکایت از نبود تفاوت آماری معنادار است.
he present study was undertaken to examine the causal relationship between family factors and reading literacy among Iranian fourth graders mediated by valuing reading and reading habits of students based on PIRLS 2011 data. To this end, 5758 students (girls and boys) and their parents were sampled. The data from international PIRLS 2011 test as well as two contextual questionnaires (Student Questionnaire and Home Questionnaire) were used and analyzed using SPSS and Amos software. The overall fit of the proposed model was confirmed. Moreover, the proposed model for girls and boys had a desirable goodness of fit into the data. Among the paths, the effects of SES on reading habits of students, SES on reading literacy of students, and reading habits of students on their reading literacy were positive and significant. The chi-square results for girls and boys showed that there was no statistically significant difference between them.
Machine summary:
اسپیگل ٢ (١٩٩٤)، به نقل از نیکولی ٣، هندریکز٤، هندریکز و اسمیت (٢٠٠٤)، والبرگ و تسای ٥ (١٩٨٣)، کوبیس ٦ (١٩٩٤) و متسلا٧ (١٩٩٦) بیان کرده اند که محیط خانه به طور معناداری بر بهبود نگرش مثبت نسبت به خواندن در کودکان تأثیر دارد و عوامل مؤثر در ایجاد نگرش مثبت به خواندن عبارت اند از: باور داشتن به مهم بودن خواندن ، لذت بردن از خواندن ، داشتن خودپندارة بالا به مثابه خواننده ، وجود محیط خانه ای که به طور منظم محرک تعامل کلامی میان افراد خانواده است ، ایجاد فرصتهای مناسب برای خواندن ، الگوهای مثبت خواندن والدین ، مراجعۀ مداوم به کتابخانه و میزان گفتگوهای والدین با فرزندان (به نقل از احمدی ده قطب الدینی و احدی، ١٣٩١).
Comparative Fit Indices جدول ٣: شاخصهای برازش تطبیقی (افزایش ) (رجوع شود به تصویر صفحه) مقادیر حاصل در شاخصهای تطبیقی این مطالعه ، قابل قبول بودن مدل را نشان می دهند.
Anderson, Hiebert, Scott & Wilkinson 4.
از دیگر یافته های مطالعه حاضر تأثیر وضعیت اقتصادی ـ اجتماعی در سواد خواندن فرزندان (دانش آموزان ) و عادات مطالعه آنان است .
نتایج نشان داده است که در همۀ کشورهای شرکت کننده میان وضعیت اجتماعی ـ اقتصادی خانواده ها و مهارتهای خواندن دانش آموزان رابطه معنادار و قوی وجود دارد.
٣. برای ارتقای نرخ سواد خواندن دانش آموزان بر عوامل خانوادگی به ویژه امکانات درون خانه و وضعیت اقتصادی ـ اجتماعی خانواده تأکید شود و بخشی از فعالیتهای درون منزل متوجه این ارتباط باشد.