Abstract:
قرآن کریم مهمترین و اصیلترین منبع اسلامی است. بیشک در این منبع کامل، در زمینة قدرت سیاسی سخن رانده شدهاست. قدرت سیاسی به «مطلوب» و «نامطلوب» تقسیم میشود. یکی از مقولاتی که در تحلیل قدرت سیاسی نامطلوب اهمیت دارد، شناسایی لایههای آن است. سوال اصلی اینکه: لایههای قدرت سیاسی نامطلوب از منظر قرآن چیست؟ فرضیة تحقیق آن است که «زر»، «زور» و «تزویر» بیانگر لایههای سهگانة قدرت سیاسی نامطلوب در قرآن، یعنی آشکار، نیمهپنهان و پنهان هستند. روش تجزیه و تحلیل دادهها، تفسیر موضوعی قرآن با بهرهگیری از روش استنطاقی است. روش جمعآوری اطلاعات، کتابخانهای و از ابزار فیشبرداری استفاده شدهاست. یافتههای تحقیق نشان میدهد که «زر»، «زور» و «تزویر»، منابع سهگانة شکلگیری لایههای سهگانة قدرت سیاسی نامطلوب از منظر قرآن هستند. در لایة اول، قدرت سیاسی عریان و آشکار است و با استفاده از زور و ترساندن دیگران اعمال میشود. در لایة دوم، قدرت سیاسی با استفاده از منابعی همچون ثروت و با تحریف ارزشها اعمال میشود و در لایة سوم، قدرت سیاسی با خدعه و مخفی کردن نیت عامل قدرت صورت میگیرد
Machine summary:
سـؤال اصلی اینکه : لایه های قدرت سیاسی نامطلوب از منظر قرآن چیست ؟ فرضـیۀ تحقیـق آن اسـت کـه «زر»، «زور» و «تزویر» بیانگر لایه های سه گانـۀ قـدرت سیاسـی نـامطلوب در قـرآن ، یعنـی آشـکار، نیمه پنهان و پنهان هستند.
قرآن کـریم نخسـتین منبـع و مـتن اندیشـۀ اسـلامی است و در بر گیرندة آموزه هایی اسـت کـه بـا راه یـابی بـه آن هـا، فهـم دیـدگاه اسـلام در زمینه های مختلف ، از جمله قـدرت سیاسـی میسـر مـیگـردد.
با توجه به اهمیتی که قـدرت سیاسـی در اسلام دارد، در آیه های مختلف به قدرت مطلوب و نامطلوب و ویژگی اشخاصـی کـه چنین قدرتی دارند، اشاره شده است .
در این کتاب ، بیان شده که با توجه به بنیادین بودن مفهوم قدرت و نوع رابطۀ آن با حیات سیاسی انسان ، فهم چیسـتی، ماهیـت ، آسـیب هـا و اهـداف آن از دیـدگاه قـرآن کـریم مـی توانـد راهگشای مسـائل بسـیاری در حـوزة اندیشـۀ سیاسـی اسـلام باشـد کـه نشـان از اهمیـت و برجستگی آن دارد.
در قرآن کریم ، لایه های سه گانه در دو بعد مطلوب و نامطلوب به کار رفته است ؛ برای نمونه ، حضرت موسـی (ع ) در طـول زنـدگی خود با سه قدرت طاغوتی تجاوزگر مبارزه کرده است که نشان دهنـدة لایـه هـای سـه گانـۀ قدرت سیاسی نامطلوب هستند: فرعون که مظهر قدرت و حکومت بود، قـارون کـه مظهـر ثروت بود و سامری که مظهر صنعت ، فریب و اغفال بود.