Abstract:
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی راهبردهای مشارکت اجتماعی در ورزش همگانی ایران بود. با عنایت به ماهیت اکتشافی موضوع از روش پژوهش کیفی و استراتژی نظریهپردازی برخاسته از دادهها استفاده شد. نخست از طریق مطالعات اولیه، فهرست مقدماتی نشانهای مؤثر شناسایی شدند. جامعه آماری تحقیق شامل اعضای هیئت علمی، مدیران و کارکنان فدراسیون ورزشهای همگانی و معاونت ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان و پیشکسوتان ورزش همگانی کشور بودند. نمونهگیری به روش مبتنی بر هدف بود و پس از انجام 27 مصاحبۀ عمیق و نیمهساختاریافته با صاحبنظران آگاه به موضوع پژوهش، اشباع نظری حاصل گشت و مقولههای اصلی پس از تکمیل فرایند کدگذاری استخراج گردید. نتایج کدگذاری باز حاکی از آن بود که 162 نشان اولیه و 26 نشان نهایی میتواند راهبردهای مشارکت اجتماعی در ورزش همگانی ایران را تعیین کند. سپس در کدگذاری محوری، نشانهای نهایی در 12 مفهوم و 5 مقوله طبقهبندی شدند. در نهایت مقولههای شناسایی شده حاصل از کدگذاری انتخابی، به ترتیب شامل توسعه بخشهای کلان، مدیریت جامع ورزش، توسعه آگاهیها و ارتباطات اجتماعی، توسعه ساختاری، محیط جذاب و انگیزشی ورزش تعیین شدند. مدیران ورزش کشور میتوانند از مفاهیم، مقولههای شناسایی شده در راهبردهای برنامهریزیهای آینده خود به منظور توسعه ورزش همگانی استفاده نمایند.
Machine summary:
تحقيقات مراکز بهداشتي و ورزشي اروپا نشان ميدهند که هدف اصلي ورزش در اروپا، مشارکت همگاني مـردم در ورزش است و در راستاي رشد و گسترش آن تلاش زيادي به عمل آمده است ، ورزش همگاني در جهان با اهداف افـزايش مشـارکت تمام گروه هاي اجتماعي و فراهم کردن تکثرگرايي در ورزش ، تقويت ورزش قهرماني، توسعه و ارتقـاي سـلامتي و گسـترش تفريحات سالم و ورزش تفريحي پايه گذاري شده است (وندن دريش ٣ و همکارن ، ٢٠١٢)، همچنين يافته هاي تحقيقي، عوامل اجتماعي، سلامتي، امکانات و تسهيلات ، عوامل اقتصادي، عوامل شخصي و زمان را به عنوان موانع مشارکت در فعاليت هـاي ورزشي تفريحي (روزبهاني و همکاران ، ١٣٩٣) و عواملي چون کسب نشاط و شادابي ، تقويت جسم و روان ، کسب اعتمـاد بـه نفس و داشتن رفتار و اخلاق نيکو را مهم ترين علل و انگيزه هاي مشارکت در فعاليت هاي حرکتي و ورزشي معرفي نمـوده انـد (نعمتيبيدگلي، ١٣٩٥).
در حال حاضر، به دليل وجود رويکردهاي مختلف در مورد ميزان و نحوه ي پرداختن به فعاليت بدني، آمار دقيق و قطعي از ميزان مشارکت در ورزش همگاني در کشور وجود ندارد، اما کليه ي آمار و ارقام موجود، ميزان مشارکت را ناکافي نشان ميدهند و تأکيد مسئولان ورزشي نيز بر اين است که ورزش همگاني تا جايي توسعه پيدا کند که در کنار فعاليت هاي روزمره ، به عنوان بخشي از سبد زندگي مردم قرار بگيرد (عرب نرمي و همکاران ، ١٣٩٥).
Sport, Business and Management”: An International Journal Vol. 2 No. 1.