Abstract:
هدف پژوهش حاضر مقایسه عملکرد و خودکارآمدی در درس ریاضی دانش آموزان ابتدایی دو زبانه و تک زبانه شهرستان لردگان است. این پژوهش به لحاظ هدف از نوع کاربردی بوده و به لحاظ روش توصیفی از نوع پیمایشی می-باشد. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان ابتدایی دو زبانه و تک زبانه شهرستان لردگان می باشد. حجم نمونه با توجه به پراکنده بودن دانش آموزان دو زبانه و تک زبانه به صورت تصادفی ساده به تعداد 35 نفر از دانش آموزان یک کلاس پرسشنامه وتوزیع جمع آوری می گردد. ابزارهای اندازه گیری پژوهش از دو پرسشنامه استاندارد عملکرد تحصیلی درتاج (2008) و خودکارآمدی جینک و مورگان (1999) بود. جهت تضمین اعتبار محتوای پرسشنامه ها از نظر متخصصان، اساتید دانشگاه استفاده و مورد تایید آنان قرار گرفت. پایایی پرسشنامه ها نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، برای عملکرد تحصیلی (81/0) و خودکارآمدی (86/0) تعیین شده که نشان دهندۀ پایایی مناسب ابزار اندازه گیری بود. پس از جمع آوری دادهها، تجزیه و تحلیل آنها در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی با استفاده از نرم افزار Excel و SPSS42 انجام گرفت. نتایج آزمون t نشان داد که بین عملکرد تحصیلی در درس ریاضی دانش آموزان ابتدایی تک زبانه (پسر) و دو زبانه (پسر) در شهرستان لردگان تفاوت معناداری وجود ندارد (05/0<p ). بین عملکرد تحصیلی در درس ریاضی دانش آموزان ابتدایی دوزبانه (دختر) و تک زبانه (دختر) در شهرستان لردگان تفاوت معناداری وجود دارد (05/0<p ). بین عملکرد تحصیلی در درس ریاضی دانش آموزان ابتدایی دو زبانه (پسر) و دو زبانه (دختر) در شهرستان لردگان تفاوت معناداری وجود دارد (05/0<p ). بین خودکارآمدی در درس ریاضی دانش آموزان ابتدایی تک زبانه (پسر) و دو زبانه (پسر) در شهرستان لردگان تفاوت معناداری وجود ندارد (05/0<p ). بین خودکارآمدی در درس ریاضی دانش آموزان ابتدایی دو زبانه (دختر) و تک زبانه (دختر) در شهرستان لردگان تفاوت معناداری وجود دارد (05/0<p ). بین خودکارآمدی در درس ریاضی دانش آموزان ابتدایی دو زبانه (پسر) و دو زبانه (دختر) در شهرستان لردگان تفاوت معناداری وجود دارد (05/0<p ).
Machine summary:
نتایج آزمون t نشان داد که بین عملکرد تحصیلی در درس ریاضی دانش آموزان ابتدایی تک زبانه (پسر) و دو زبانه (پسر) در شهرستان لردگان تفاوت معناداری وجود ندارد (05/0 واژههاي كليدي: .
جدول6 :آزمون t مستقل برای بررسی مؤلفه های عملکرد تحصیلی در دانش آموزان دوزبانه پسر و دو زبانه دختر متغیر, تعداد, میانگین, انحراف استاندارد, مقدار t, df, sig اضطراب امتحان, دختر دو زبانه, 17, 88/3, 8320/0, 356/0, 34, 842/0 , پسر دو زبانه, 9, 65/3, 9995/0, , , برنامه ریزی, دختر دو زبانه, 17, 89/4, 8204/0, 28/3, 34, 220/0 , پسر دو زبانه, 9, 33/4, 9718/0, , , خودتنظیمی, دختر دو زبانه, 17, 50/3, 4438/0, 366/0, 34, 721/0 , پسر دو زبانه, 9, 07/3, 6355/0, , , فقدان مدیریت, دختر دو زبانه, 17, 46/4, 5580/0, 368/0, 34, 421/0 , پسر دو زبانه, 9, 87/4, 7120/0, , , انگیزش, دختر دو زبانه, 17, 85/3, 6605/0, 259/0, 34, 521/0 , پسر دو زبانه, 9, 78/4, 5570/0, , , به منظور بررسی معنی دار بودن میانگین های حاضر به وسیله آزمون تی مستقل، میانگین های دو گروه دانش آموزان دو زبانه پسر و دو زبانه دختر در درس ریاضی مورد مقایسه قرار گرفت، همانطوری که مشاهده میگردد در ارتباط با عوامل عملکرد تحصیلی در درس ریاضی، سطح معناداری یا sig مشاهده شده بزرگتر از 05/0 است، بنابراین میتوان نتیجه گرفت که فرضیه H0 برای این عوامل تائید میشود.
2- بین عملکرد تحصیلی در درس ریاضی دانش آموزان ابتدایی دوزبانه (دختر) و تک زبانه (دختر) در شهرستان لردگان تفاوت معناداری وجود دارد.