Abstract:
پژوهش حاضر به تحلیل گفتمان استعاره مفهومی عشق با استفاده از رویکرد پیکرهای به تحلیل انتقادی استعاره (چارتریس-بلک، ۲۰۰۴) در ترانههای فارسی با مضامین عاشقانه و اجتماعی میپردازد تا دریابد که استعارههای مفهومی عشق در گفتمان ترانههای عاشقانه و اجتماعی چگونه طبقهبندی میشوند و مفهومسازی استعاری عشق در گفتمانهای عاشقانه و اجتماعی چه تفاوتهایی را نشان میدهند. حجم نمونه شامل 150 ترانه است (75 ترانه در هر ژانر) که با استفاده از روشهای پیکرهای و رایانهای از پیکره ترانههای فارسی معاصر که شامل 1000 ترانه (177377 واژه) است (امیری، 1395) انتخاب شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که در ۲۱۹ مورد کاربرد استعاری عشق، استعارههای هستیشناختی(۱۱۹ مورد)، ساختاری (۹۸ مورد) و جهتی (۲ مورد) به ترتیب بیشترین تا کمترین رخداد را داشتهاند. همچنین دو کلید مفهومی عشق وحدت است و عشق نیرو است شناسایی گردید. میزان رخداد انواع استعارههای مفهومی عشق در ترانههای عاشقانه در کلید استعاری عشق وحدت است در تمامی موارد بیشتر از ترانههای اجتماعی است. در کلید مفهومی عشق نیرو است، رخداد استعارههای مفهومی [عشق انگیزه / عذاب / درمانگر است] در ترانههای اجتماعی بیشتر از ترانههای عاشقانته است. نتایج آزمون آماری یومان ویتنی نشان داد که تفاوت رخداد استعارههای عشق سوزاننده، انگیزه، سفر و گیاه است و نیز کلید استعاری عشق وحدت است در دو گفتمان در سطح P<0.05 معنادار است؛ به گونهای که در ترانههای عاشقانه، مفهومسازی عشق با توجه به روابط فردی صورت گرفته است، در حالی که در ترانههای اجتماعی مفهومسازی عشق، متاثر از جنبههای اجتماعی بوده است.
Machine summary:
در کلید مفهومی عشـق نیـرو اسـت ، رخ داد اسـتعاره هـای مفهـومی [عشق انگیزه / عذاب / درمانگر است ] در ترانه های اجتماعی بیشـتر از ترانـه هـای عاشقانه بود.
یافته های به دست آمده از آزمون آمـاری یومـان ویتنـی بـر داده هـای پژوهش ، نشان داد که تفاوت رخ داد استعاره های عشق سـوزاننده ، انگیـزه و سـفر گیاه است و نیـز کلیـد اسـتعاری عشـق وحـدت اسـت ، در دو گفتمـان در سـطح ٠٠٥>P معنادار است ؛ به گونه ای که در ترانه های عاشقانه ، مفهوم سازی عشـق بـا توجه به روابط فردی صورت گرفته است ، در حـالی کـه در ترانـه هـای اجتمـاعی مفهوم سازی عشق ، متأثر از جنبه های اجتماعی بوده است .
همچنین «مفهوم سازی استعاری عشق در ترانـه هـای عاشـقانه و اجتمـاعی چـه تفاوت هایی را نشان می دهند؟» به این ترتیب ، فرضیه هـای پـژوهش از ایـن قرارنـد: نخسـت اینکـه ، «استعاره های مفهومی عشق در هر دو گفتمان به انواع اسـتعاره هـای سـاختاری ١، هسـتی شـناختی و 2 جهتی ٣ قابل دسته بندی است .
[عشـق سفر است ] و [عشق مالکیت است ] با فراوانی ٥ مورد در ترانه های عاشقانه در مقایسـه بـا ترانـه هـای اجتماعی رخ داد بالایی داشته اند.
html> Critical Analysis of Love Metaphor in Persian Lyrics: a Corpus-Based Approach 1 Atoosa Rostambeik Tafreshi 2 Mohammad Aref Amiri Received: 29/04/2017 Accepted: 16/04/2018 Abstract This article is aimed at investigating different representations of “Love” in Persian Lyrics of Pop songs through identifying, classifying, and analyzing the conceptual metaphors of “Love”.