Abstract:
حصول موفقیت در یک خوشه صنعتی تابع متغیرها و عوامل گوناگون است. شاید بتوان به صراحت گفت که یکی از مفاهیم اصلی قابل کندوکاو در این زمینه، بررسی مفهوم ارزش از جنبههای گوناگون باشد. بر همین اساس، هدف این مطالعه شناسایی موانع ایجاد ارزش در صنعت قطعه سازی خودروی استان آذربایجانشرقی و بررسی آنها با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری(ISM)[i]میباشد. جامعه آماری تحقیق، روسای 220 شرکت قطعهساز عضو انجمن قطعه سازان خودرو استان بوده که با استفاده از رابطه کوکران از میان آنها، 71 نفر بهطور تصادفی به عنوان اعضای نمونه آماری مشخص شده است. برای جمعآوری دادهها، از دو پرسش نامه استفاده شده که اولی برای شناسایی موانع ایجاد ارزش و دومی برای شناسایی ارتباطات درونی آنها تنظیم شده است. برای شناسایی موانع ایجاد ارزش در صنعت قطعهسازی خودرو از آزمونt-test استفاده شد. از روش ISM نیز برای ساختاردهی موانع شناسایی شده بهرهگیری به عملآمد.نتایج حاصل از تحلیلISM بیانگر آن است که«نداشتن تجربهکافی»، «روابط ضعیف مابین کارکنان» و «تغییرات فناوری» جزء عوامل عمدتا تاثیرگذار و «نبودن ایدههای خلاق»،«کیفیت پایین تولید و عملیات»و «تفکر عادت گونه» نیز بهعنوان اثرپذیرترین موانع ایجاد ارزش قطعات در صنعت قطعه سازی خودرو شناسایی شدهاند. یافتهها موید آن است که با تاکید بر تقویت ارتباطات کاری در سازمان، به کارگیری کارشناسان با تجربه کافی و تقویت تحقیق و توسعه در ارتباط با پایش فناوریهای نوین صنعت قطعهسازی خودرو میتوان به صورت بهینه بر موانع ایجاد ارزش دراین صنعت غلبه نمود.
Machine summary:
جدول ١ شماره : سوابق مطالعات مرتبط با موضوع تحقيق (به تصویر صفحه رجوع شود ) عنوان تحقيق منبع طراحي مدل اجراي آناليز ارزش در سازمانهاي توليدي با رويکرد تقيزاده و شکري، ٢٠١٢ مدلسازي ساختاري تفسيري شناسايي و اولويت بندي عوامل موثر بر رفتار مشتري بر مبناي ارزش محصول تقيزاده و سلطاني فسقنديس ، ٢٠١١ رويکردي يکپارچه براي ارزش مشتري: رويکردي عملي و جامع کلاناک ١، ٢٠١٣ کيفيت توليدات و ارزش محصولات از ديدگاه مشتريان در صنعت چوب فنلاند تويوونن ٢، ٢٠١٢ اهميت ارزش محصول نهايي با مزيت پيچيدگي ظاهري کروزن و همکاران ،٢٠١٠ تعيين مدل برناممه سائريل ز ايرزايش ده اول اردش ط آفرتيونلييدتگورليودهي با تاکيد بر لي و همکاران ٣، ٢٠٠٧ بررسي تاثير رفتار( اخلاقي وغير اخلاقي) شرکتبر ارزش درکشده از محصولات و نقش آن کرير و روز٤، ١٩٩٦ بر تمايل به پرداخت مشتريان به محصولات شرکت مربوطه نسبت به محصولات رقبا شناسايي عوامل سازماني موثردر اجراي مهندسي ارزش تقيزاده ، طاهري و شکري، ٢٠١٢ استفاده از مديريت جريان ارزش به منظور بهبود سيستم متقي و خزايي ، ١٣٨٧ برنامه ريزي توليد در صنعت خودرو سازي خط مونتاژ بدنه سمند آناليز ارزش و کاربرد آن در خطوط مونتاژ تقيزادهوپورتقيانوريان ، ١٣٨٥ مدل سازي زنجيره ارزش در صنعت خودرو ايران به منظور دستيابي به استراتژي رهبري هزينه شيرازي، ١٣٨٠ موانع سازماني و نهادي در مقابل قيمت گذاري مبتني بر ارزش در روابط صنعتي تويتاري، راجالا و آليخاندرو١، ٢٠١٥ 1- Klanac 2- Toivonen 3- Lee et al.