Abstract:
پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل جامع عوامل مؤثر بر استقرار اثربخش مدیریت دانش انجام شد. تحقیق از منظر ماهیت و روش جمعآوری دادهها، توصیفی-پیمایشی و از منظر هدف کاربردی میباشد. جامعه مورد مطالعه، خبرگان دانشگاهی وحرفه ای صنعت بودند و نمونه گیری به شکل غیراحتمالی و قصدی انجام و در مجموع 33 نفر انتخاب گردیدند. پس از تعریف موضوع و انجام مطالعات اکتشافی و کتابخانهای اولیه، عوامل و مؤلفههای مربوطه از طریق روش دلفی و توسط پرسشنامه محقق ساخته که به نظر خبرگان دانشگاهی و حرفهای آشنا با موضوع رسیده و پس از اخذ نظرات اصلاحی کیفی و کمّی ایشان براساس روشهای آماری مربوط تحلیل و نهایتاً تناسب مدل، مؤلفهها و ترکیب عوامل به اجماع نخبگان رسیده است. در ادامه تحلیل عاملی تاییدی هر یک از متغیرهای پژوهش توسط نرمافزار SmartPLS3 به صورت جداگانه برای هر متغیر انجام شد تا تعیین کنند که دادهها با یک ساختار عاملی معین هماهنگ هستند یا خیر. یافتههای پژوهش شامل توسعه مفهوم مدیریت دانش؛ معرفی عوامل مرتبط با منابع انسانی (رویکرد دانش محوری در جذب و بکارگیری، توانمندسازی با رویکرد دانش بنیان، محرکهای انگیزاننده دانشی، کار تیمی، فرهنگ دانشی)، عوامل ساختاری (ارتباطات سازمانی پشتیبان دانش، ساختار دانشی سازمان، فرآیندهای مدیریت دانش)، عوامل زیرساختی (سختافزار، نرمافزار، شبکه، مخازن دانش، خطمشی امنیت در مدیریت دانش) و عوامل استراتژی (اجتماعی سازی، برونی سازی، ترکیب، درونی سازی) میباشد. در انتها، مدل جامع عوامل مؤثر بر استقرار اثربخش مدیریت دانش ارائه شده است.
Machine summary:
(رجوع شود به تصویر صفحه) 1 Forcadell and Guadamillas 2 Snyman and Krugere 3 Alavi and Leidner 4 Holsapple and Joshi 5 Koshinen (رجوع شود به تصویر صفحه) 1 Cross and Baird 2 Chourides et al 3 Heising 4 Taylor Small & Taattalias 5 Moffett, McAdam, & Parkinson 6 macro environment 7 Santoro and Gopalakrishnan 8 Streels 9 Stankosky & Baldanza (رجوع شود به تصویر صفحه) 1 Suuassee and Sewry 2 Hasanali 3 Jenne & Shojihd 4 Kemp, Pudlatz, Pereze, & Ortega 5 Chung, Ming, Pin, & Tsai 6 Choi 7 Khalifa & Liu 8 Dehghani, M.
دلایل توقف نظرخواهی نتایج دورهای سه گانه اجرای روش دلفی در پژوهش نشان می دهد که به دلایل زیر اتفاق نظر میان اعضای پانل حاصل شده است و می توان به تکرار دورها پایان داد: در دور دوم بیش از ٥٠ درصد اعضاء، ٢٠ عامل تاثیرگذار در طراحی مدل عوامل موثر بر استقرار مدیریت دانش را که دارای میانگین بزرگ تر از ٣ بودند را به عنوان عامل اول خود برگزیدند.
Knowledge Management and Organizational Planning, Safaar Publication, Tehran, First Edition.
(2003), “Excellence in Knowledge Management: An Empirical Study to Identify Critical Factors and Performance Measures”, Measuring Business Excellence, Vol. 7, No. 2, pp.
D. (2000), “An Investigation of Factors that Influence the Management of Knowledge in Organizations”, Journal of Strategic Information Systems, Vol. 9, Nos. 2/3, pp.
Journal of Knowledge Process and Management, Vol. 9 No. 4 , 237-255.