Abstract:
هدف از پژوهش حاضر، ارائه الگوی برنامه درسی تربیت دینی مبتنی بر یادگیری هیجانی- اجتماعی از دیدگاه معلمان زن ناحیهی یک کرمان بود. این پژوهش از بعد هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی است. جامعهی آماری پژوهش را دبیران زن درس دینی دورهی متوسطه دخترانه که در سال تحصیلی 95-96 در مدارس ناحیهی یک شهر کرمان مشغول به تدریس بودهاند (188 نفر) تشکیل میدادند. نمونهی پژوهش برابر با 126 نفر بود که با نمونهگیری تصادفی خوشهای تکمرحلهای مدارس و سپس معلمان دینی زن انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامهی محقق ساخته بود که پایایی آن با روش کرونباخ 95% محاسبه شد. روایی صوری ابزار نیز با نظر متخصصان علوم تربیتی تایید شد. تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش در سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی با استفاده از نرمافزار SPSS23 و روش الگو یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار AMOS23 انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که قدرت رابطه بین عامل(برنامه درسی تربیت دینی مبتنی بر یادگیری هیجانی- اجتماعی) و متغیرهای قابلمشاهده آن (اهداف، محتوا، فعالیتهای یاددهی- یادگیری و ارزشیابی مبتنی بر یادگیری هیجانی- اجتماعی) مطلوب است. لذا میتوان گفت این چهار مؤلفه توانستهاند متغیر پنهان را بهخوبی بسنجند. در این میان از بین چهار مؤلفه، فعالیتهای یاددهی- یادگیری، با بیشترین ضریب مسیر (95/0) و اهداف با کمترین ضریب مسیر (51/0) تبیینکننده مدل است
Machine summary:
مدل برازش شده جهت تعیین اهداف برنامه درسی تربیت دینی بر اساس یادگیری هیجانی - اجتماعی Figure 2 Fitted model for examining the goals of Religious education curriculum based on the social-emotional learning با توجه به نتایج حاصل از جدول ١ و در نظر گرفتن سطح معناداری ٠/٠٥≤ α و مناسب بودن شاخص های برازندگی می توان از این مدل برای تعیین اهداف برنامه درسی تربیت دینی بر اساس یادگیری هیجانی - اجتماعی استفاده کرد؛ بنابراین فرض صفر رد و فرض خلاف تأیید می شود.
مدل برازش شده جهت تعیین محتوای برنامه درسی تربیت دینی بر اساس یادگیری هیجانی - اجتماعی Figure 3 Fitted model for examining the content of Religious education curriculum based on the social-emotional learning با توجه به نتایج حاصل از جدول ٣ و با توجه به سطح معناداری ٠/٠٥≤ α و مناسب بودن شاخص های برازندگی می توان از این مدل برای تعیین محتوای برنامه درسی تربیت دینی بر اساس یادگیری هیجانی - اجتماعی استفاده کرد؛ بنابراین فرض صفر رد و فرض خلاف تأیید می شود.
مدل برازش شده جهت بررسی فعالیت های یاددهی -یادگیری برنامه درسی تربیت دینی بر اساس یادگیری هیجانی - اجتماعی Figure 4 Fitted model for examining the teaching-leaning activities of religious education curriculum based on the social- emotional learning با توجه به نتایج حاصل از جدول ١ و با توجه به سطح معناداری ٠/٠٥≤ α و مناسب بودن شاخص های برازندگی می توان از این مدل برای تعیین فعالیت های یاددهی -یادگیری برنامه درسی تربیت دینی بر اساس یادگیری هیجانی - اجتماعی استفاده کرد؛ بنابراین فرض صفر رد و فرض خلاف تأیید می شود.