Abstract:
این تحقیق که به روش توصیفی از نوع اقدام پژوهی انجام شده، با هدف بهبود بخشیدن به مشکلات
رفتاری و درسی آتنا، دانش آموز پایه پنجم صورت گرفته است و سعی شده راه کارهایی را جهت رفع
مشکلات آتنا در محیط مدرسه ارائه دهد. ابتدا به کمک عواملی چون مشاهده رفتارهای آتنا در کلاس،
مصاحبه با والدین او پی به مشکلات شخصیتی آتنا بردم و متوجه شدم که آتنا سال های قبل در مدرسه با
مشکلات زیادی روبرو شده بوده است. والدین آتنا فقط خواستار آرامش روانی فرزندشان بودند و در زمینه
درسی به حداقل نمرات قانع بودند. ولی من تصمیم گرفتم وضعیت آتنا را در هر دو جهت رفتاری و درسی
بهبود بخشم.
راهکارهایی چون: صحبت با سایر دانش آموزان کلاسم و متقاعد کردن آنها به این که با آتنا رفتار
دوستانه داشته باشند، نشاندن آتنا کنار درس خوان ترین و با حوصلهترین دانشآموزم، تشویق آتنا وقتی
درسهایش را خوب جواب میداد، علامت گذاشتن در کنار سوالات کتاب ها که آتنا فقط آنها را حفظ
کند (که بعدها تقریبا اکثر سوالات را علامت گذاری می کردم و آتنا همه را حفظ می کرد)، خواستن
تکلیف کمتر از آتنا نسبت به بقیه دانش آموزان، فرستادن آتنا به بهانه های مختلف به دفتر مدیریت تا ترس و
خجالتش کم کم از بین برود، موقع درس دادن و یا خواستن تکلیف از دانش آموزان؛ علاوه بر کل کلاس
یک بار هم جداگانه او را مخاطب قرار دادن. با یاری خدا خوشبختانه این راه حل ها تا حدود زیادی جواب
داد و آتنا تا زمان ترم اول توانست خودش را از نظر رفتاری و درسی با کلاس یک دست کند. البته در
زمینه درسی مخصوصا ریاضی آن طور که می خواستم به نتیجه نرسیدم و علت آن هم عدم همکاری والدین
آتنا بود و اجازه ندادند تا درس ریاضی را جداگانه با او کار کنم. ولی در کل خدا را شاکرم که توانستم
آتنا را با کلاس و مدرسه آشتی دهم و او بر خلاف سال های قبل امسال با شوق به مدرسه بیاید.
Machine summary:
راهکارهايي چون : صحبت با ساير دانش آموزان کلاسم و متقاعد کردن آنها به اين که با آتنا رفتار دوستانه داشته باشند، نشاندن آتنا کنار درسخوان ترين و با حوصله ترين دانش آموزم ، تشويق آتنا وقتي درس هايش را خوب جواب ميداد، علامت گذاشتن در کنار سوالات کتاب ها که آتنا فقط آنها را حفظ کند (که بعدها تقريباً اکثر سوالات را علامت گذاري ميکردم و آتنا همه را حفظ مي کرد)، خواستن تکليف کمتر از آتنا نسبت به بقيه دانش آموزان ، فرستادن آتنا به بهانه هاي مختلف به دفتر مديريت تا ترس و خجالتش کم کم از بين برود، موقع درس دادن و يا خواستن تکليف از دانش آموزان ؛ علاوه بر کل کلاس يک بار هم جداگانه او را مخاطب قرار دادن .
چگونگي بهبود بخشي مشکلات رفتاري و درسي آتنا دانش آموز ناحيه ٣ تبريز / ١٩ يکي از مشکلاتي که اغلب والدين کودکان دبستاني با آن مواجه هستند بيميلي فرزندشان براي رفتن به مدرسه است .
به همين دليل آنها فقط خواسته شان اين بود که دخترشان از نظر روحي در آرامش باشد در خصوص ضعف درسي هم مادر آتنا ميگفت آتنا در خانه رغبتي براي درس خواندن ندارد و ما ميترسيم که اصرار زيادي بکنيم و او باز هم از مدرسه دلسرد شود.
٧- موضوع ديگر که بعدها متوجه شدم اين بود که هر روز آخر کلاس موقع رفتن از مدرسه ، علاوه بر نوشتن برنامه درسي و تکاليف روز بعد روي وايت برد، بايد به آتنا تأکيد ويژه ميکردم و با آرامش و محبت ميگفتم دخترم يادت نرود امروز حتماً (مثلاً اجتماعي) را حفظ کني و خوب جواب دهي.