Abstract:
هدف: توجیه و تبیین نیاز به یک سازمان یا یک مرکز برای بهبود و گسترش فعالیت کتابخانههای دانشگاهی و
پژوهشی» و شناسایی قابلیتها و جایگاه پژوهشگاه ایرانداک برای پذیرش نقشهای ممکن از اهداف این پژوهش
بهشمار میروند.
روش: این پژوهش با رویکرد کتابخانهای و با مرور گسترده انجام پذیرفت که در آن» دامنه پژوهش» تدوین و
اسناد و مدارک درون /برون سازمانی و پژوهشهای مرتبط از جمله سازمانهای موفق بینالمللی در این زمینه
بررسی شد.
یافتهها: ایرانداک میتواند در زمینه ؟ سترش | ستاندارد» ایجاد شبکه متخ ص صان و حرفهمندان» ؟ سترش فرایند
بهاشتراکگذاری اطلاعات و دانش, تسهیل دسترسی به محتوای علمی و اطلاعاتی» رهبری و مدیریت تغییر در این
کتابخانههاء گ سترش بسترهای مدیریت دادههای پژوه شی» گردآوری اطلاعات و آمار این کتابخانهها و گ سترش
همکاریهای بین کتابخانهای نقش داشته باشد.
اصالت اثر: پژوهش حاضر از معدود پژوهشهای مربوط به شفافسازی نقش و جایگاه یک سازمان در نظام ملی
اطلاعرسانی دانشگاهی و همچنین بهبود و گسترش فعالیت کتابخانههای دانشگاهی و پژوهشی در ایران است.
Machine summary:
مروري گسترده بر جايگاه و نقش پژوهشگاه علوم و فناوري اطلاعات ايران (ايرانداک) در بهبود و گسترش فعاليت کتابخانه هاي دانشگاهي و پژوهشي افشين حمدي پور١*، تراب نجاري ٢، اکبر فرمانلو ليلاب 3 تاريخ دريافت ٩٧/٠٦/١٧ تاريخ پذيرش ١٣٩٧/١١/١٥ چکيده هدف : پژوهش حاضر با هدف تحليل عوامل موثر بر پذيرش رايانش ابري توسط کتابداران کتابخانه هاي دانشگاه تبريز و علوم پزشکي بر اساس نظريه اشاعه نو آوري راجرز انجام شده است .
با توجه به اينکه در زمينه عوامل اثرگذار بر پذيرش رايانش ابري در بين کتابداران تا به حال انجام نشده است پژوهش حاضر بر آن است تا با بررسي عوامل موثر بر پذيرش رايانش ابري کتابداران دانشگاه تبريز و علوم پزشکي مشخص سازد که آيا بين ويژگيهاي رايانش ابري (مزيت نسبي، آزمون پذيري، پيچيدگي، سازگاري، مشاهده پذيري، فرصت آزمون و عدم احساس نياز به رايانش ابري) و آهنگ پذيرش رابطه معنيداري وجود دارد؟ پيشينه پژوهش در ايران بررسيهاي اشاعه نوآوري در حوزه هاي علمي مختلف از جمله ، نوآوري در بخش نظام آموزش و پرورش (هاشمي، ١٣٨٥ و حسيني خواه ، ١٣٨٧)، آموزش عمومي (توراني، آقايي و منطقي، ١٣٩١)، رسانه - هاي جمعي (ضحاکي، ١٣٧٨)، يادگيري الکترونيکي (وکيلي، ١٣٩٢)، حسابداري مديريت (سلشي ، ژاکوب ، ٢٠١٠، ترجمه مشهدي زاده ، ١٣٩١) پژوهش هايي انجام شده است .