Abstract:
هدف از انجام این تحقیق، بررسی کارکرد آموزش و پرورش در نهادینهسازی هویت ملی دانشآموزان است. جامعه آماری معلمان، مدیران و معاونان مدارس متوسطه عادی دولتی شهر تهران به تعداد ۲۵۱۴۹ نفر است. حجم نمونه براساس فرمول کوکران، ۳۷۸ نفر تعیین شد. برای نمونهگیری، شهر تهران به ۵ منطقه جغرافیایی تقسیم شده و در هر منطقه نمونهگیری بهصورت خوشهای صورت گرفت. بدین ترتیب ۴۰۰ پرسشنامه توزیع و جمعآوری شد. ابزار پژوهش عبارت است از دو پرسشنامه محقق ساخته که نخستین، برای تثبیت ابعاد، مولفهها و شاخصها تنظیم شده و ۳۰ نفر از خبرگان به آن پاسخ گفتند و دومین، مبتنی بر چارچوب نظری مستخرج از ادبیات تحقیق و نظر خبرگان تدوین شده است. این ابزار ۳۱ گویه دارد که جمعا سه بعد فرهنگی، تاریخی و اجتماعی هویت ملی را مورد سنجش قرار میدهد. پس از اطمینان از روایی و پایایی مناسب ابزار به روش روایی محتوایی و نیز محاسبه آلفای کرونباخ به میزان ۸۴/۰، سوالات تحقیق با استفاده از آزمون های آماری T، تحلیل عاملی و تحلیل شبکه ای با استفاده از نرمافزارهای SPSS و سوپر دیسیژن تحلیل شدند. آزمون تحلیل عاملی و بارهای عاملی محاسبه شده، نشاندهندهی کارکرد بالای آموزش و پرورش در نهادینهسازی هویت ملی دانشآموزان در ابعاد مورد مطالعه هستند. نتایج ۲ مولفه در بعد فرهنگی، ۲ مولفه در بعد تاریخی و ۲ مولفه در بعد اجتماعی هویت ملی را معرفی کردند. که به ترتیب عبارتند از: «نمادها» و «نگرش و رفتار» در بعد فرهنگی، «روند تاریخی» و «آثار تاریخی» در بعد تاریخی و نیز «اندیشه و رفتار مدنی» و «احساسات مدنی» در بعد اجتماعی. همچنین به ترتیب ابعاد «فرهنگی»، «اجتماعی» و «تاریخی» اولویت دارند.
Machine summary:
بامطالعه ادبیات و مبانی نظری موجود پیرامون هویت ملی، فهرستی از مؤلفه هـا و شاخص های این موضوع گردآوری شده است که در قالب چارچوب مفهومی ارائه میشود: جدول شماره ی ١: چارچوب مفهومی تحقیق {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} 55 (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) مبانی نظری و سوابق تجربی مطالعه هویت و هویت ملی امروزه به عنوان یکی از مهم تـرین مـوارد چـالش برانگیـز در میـان اندیشـمندان قلمـداد مـیشـوند (یزدانـی و مروتـی، ١٣٩٠: ٢)؛ بـه طـوری کـه موضـوع پژوهش های بسیاری در سطح جهان قرار گرفته است .
69 تعیین وزن های سراسری (اولولیت بندی کلی شاخص ها) با در نظر گرفتن روابط بین معیارهای اصلی تحقیق ، اولویت هـای نهـایی شـاخص هـای مربوط به ابعاد فرهنگی، تاریخی و اجتماعی هویت ملی دانش آموزان یا همان وزن هـای سراسری با استفاده از نرم افزار سوپر دیسیژن به صورت زیر است : جدول شماره ی ١٣: وزن های سراسری شاخص های تحقیق {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} با توجه به جدول ١٣ مشخص اسـت کـه بـه ترتیـب شـاخص هـای احساسـات و هیجانات ملی با وزن ٠/٠٨٦، خاطرات و رویدادهای تـاریخی مشـترک بـا وزن ٠/٨٣ و سبک زندگی با وزن ٠/٠٨٢ بیشترین اولویت را دارند، هـم چنـین نـوآوری و بهسـازی اجتماعی با وزن ٠/٠٠١، کمترین وزن را به خود اختصاص داده است .