Abstract:
بررسی الگو و عواملی که بر روی رضایت و وفاداری مصرفکنندگان تاثیرگذار هستند، باعث دستیابی به شناخت و درک عمیقی از رفتار مصرفکنندگان میگردد که بازاریابان را قادر میسازد محصولات و خدمات را مطابق با نیازها و خواستههای مصرفکنندگان به بازار ارائه نمایند. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر ارزشهای خرید مطلوبیتگرایانه و لذتگرایانه بر رضایت، وفاداری، ترجیح نام تجاری و قصد خرید مجدد مشتریان در مراکز خرید هست. جامعه آماری این پژوهش را مشتریان مرکز خرید هایپر استار در شیراز تشکیل میدهند. روش نمونهگیری تصادفی ساده و حجم نمونه ۴۴۷ نفر است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه هست. سوالات پرسشنامه از نوع سوالات بسته و بر اساس مقیاس ۵ تایی لیکرت و دارای ۲۸ سوال است. برای سنجش روایی از میانگین واریانس استخراج شده و برای تعیین پایایی از پایایی ترکیبی و برای بررسیوتحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار اسمارت پی ال اس استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که در مرکز خرید هایپر استار دو متغیر ارزش خرید مطلوبیتگرایانه و ارزش خرید لذتگرایانه اثر مستقیم بر رضایت و وفاداری مشتریان دارند. همچنین اثرگذاری متغیر وفاداری مشتریان بر متغیرهای توصیه به دیگران، ترجیح نام تجاری و هزینه تغییر عرضهکنندگان که همگی از پیامدهای وفاداری به شمار میروند، تائید شده است. علاوه بر این، تاثیر ترجیح نام تجاری بر قصد خرید مجدد مشتریان تائید شد
Machine summary:
هدف از پژوهش حاضر بررسي تأثير ارزش هاي خريد مطلوبيت گرايانه و لذت گرايانه بر رضايت ، وفاداري، ترجيح نام تجاري و قصد خريد مجدد مشتريان در مراکز خريد هست .
چبات و همکاران (٢٠١٤)، ژاوهاوي ١ و همکاران (٢٠١٠)، کيم ٢ (٢٠١٥)، سيراکاياتورک ٣ و همکاران (٢٠١٥)، آتولکار و کساري (٢٠١٧)، استيري و 1 Zhaohua 2 Kim 3 Sirakaya-Turk 164 مطالعات مديريت راهبردي- شماره ٣٧- بهار ١٣٩٨ همکاران (١٣٩١)، عبدالوند و جاني (١٣٩١)، رنجبريان و همکاران (١٣٩١)، رضايان منفرد و حميدي زاده (١٣٩٥)، مير محمدي و توکل پور صالح (١٣٩٦)، در پژوهش خود نشان دادند که هر دو ارزش خريد لذت گرايانه و مطلوبيت گرايانه بر رضايت مشتري تأثير ميگذارد.
با توجه به مطالب فوق اين فرضيه ها را ميتوان مطرح کرد که : - فرضيه اول : الگوي ارزش خريد مطلوبيت گرايانه تأثير مثبت و معناداري بر رضايت مشتري در مراکز خريد دارد.
پژوهش هاي ويلسون ٣ (١٩٩٤)، روي 4 1 Keller 2 Meller and Hansan 3 Wilson 4 Roy 166 مطالعات مديريت راهبردي- شماره ٣٧- بهار ١٣٩٨ و همکاران (٢٠٠٩)، ماتوس و روسي ١ (٢٠٠٨)، ميرزايي فر (١٣٨٩)، حيدرزاده و همکاران (١٣٩٠)، رابطه مثبت بين وفاداري مشتري و توصيه به ديگران را تائيد کردند.
با توجه به مطالب فوق اين فرضيه را ميتوان مطرح کرد که : فرضيه ششم : وفاداري مشتري تأثير مثبت و معناداري بر ترجيح نام تجاري در مراکز خريد دارد.