Abstract:
هدف پژوهش حاضر، تعیین تاثیر آموزش مهارتهای فرزندپروری بر اساس روش لین کلارک بر کاهش تعارضات والد-فرزندی و اضطراب دختران متوسطه دوم بود. روش این پژوهش از نوع نیمه- آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ دانش آموزان دختر متوسطۀ دوم شهرستان قروه در سال تحصیلی97-96 بودند که مطابق با اعلام اداره آموزش و و پرورش شهرستان قروه 1225 نفر بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای 50 دانشآموز به عنوان نمونه انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه 25 نفره آزمایش و گواه جایگزین شدند. بهطوریکه ابتدا یک پیش آزمون تعارض والد-فرزندی و اضطراب از هر دو گروه به عمل آمد. سپس والدین گروه آزمایش به مدت 8 جلسه آموزش مهارتهای فرزندپروری بر اساس روش لین کلارک دریافت کردند. بعد از آموزش مهارتهای فرزندپروری دوباره یک پس آزمون از گروههای آزمایش و کنترل به عمل آمد. دادههای پژوهش از طریق پرسشنامههای اضطراب سنج کتل و تعارض والد-فرزندی اشتراس گردآوری شد و با استفاده از تحلیل کوواریانس چندراهه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد آموزش مهارتهای فرزندپروری بر اساس رویکرد لینکلارک بر کاهش تعارض والد-فرزندی و اضطراب دختران متوسطه دوم تاثیرگذار بود. پس میتوان از آموزش مهارتهای فرزندپروری به والدین به عنوان شیوهای برای بهبود روابط آنان با فرزندان و بهبود روشهای تربیتی استفاده کرد.
Machine summary:
Burton, Phipps & Gurtis 3.
با توجه به روشن بودن نقش مؤثر والدين در تعامل با فرزندان و شکل گيري شخصيت آنان که گاه به دليل اختلاف در ارزش ها به تعارض ميانجامد، چنين به نظر ميرسد که آموزش والدين براي استفاده از راهبرد استدلال به جاي پرخاشگري کلامي و بدني، ميتواند در بهبود روابط و حل تعارض با فرزندانشان مؤثر باشد که اين خود گامي است در جهت داشتن خانواده و جامعه اي سالم تر.
Mihalopoulos, Vos, Rapee, Pirkis, Chatterton, Lee & Carter همکاران ١ (٢٠١٧) به بررسي اثربخشي آموزش شيوه هاي فرزندپروري بر کاهش اضطراب دختران پرداخته - اند.
با توجه به نقش شيوه هاي فرزندپروري در شکل گيري ويژگيهاي روان شناختي و رفتاري کودکان اين پژوهش به اين فرضيه پرداخته است که آموزش فرزندپروري بر کاهش تعارضات والد فرزندي و اضطراب دختران متوسطه دوم تاثير دارد.
يافته ها نشان داد که آموزش شيوه هاي فرزندپروري بر اساس روش لين کلارک توانسته است در گروه آزمايش باعث کاهش تعارض والد- فرزندي شود.
بنابراين نتيجه ميگيريم که آموزش شيوه هاي فرزندپروري توانسته است در گروه آزمايش باعث کاهش اضطراب فرزندان شود.
Determining the relationship between parenting practices and the amount of social anxiety in children, Master's thesis, General Psychology, Tarbiat Modares University, Faculty of Humanities.
The Effectiveness of Group-Based Solution Counseling on Reducing Parents-Infants Conflict in Adolescents, Master's Thesis for Family Counseling, Kharazmi University, Faculty of Educational Sciences and Psychology.
Effectiveness of problem solving skills training on parent-child conflict in male high school students in Tehran, Counseling research journal (research and consulting research), 5 (20), 38 -23.