Abstract:
هدف اساسی تحقیق حاضر آن است اولاً ببیند وضعیت گرایش دانشجویان به ماهوارهها و پدیده آرایش و زیبایی چگونه است و دوم آن که این وضعیت تا چه میزان تحت تاثیر برنامههای کانالهای ماهوارهای فارسی زبان شکل گرفته است؟ به تعبیر دیگر کانالهای ماهواره ای فارسی زبان چه تأثیری در گرایش دانشجویان به مد، آرایش و زیبایی داشتهاند؟ برخی اهداف دیگر عبارت است از: بررسی نقش نوع و شیوه استفاده از کانال ماهواره ای فارسی زبان و نقش آن در افزایش گرایش دانشجویان دختر به آرایش و زیبایی و نیز نقش برنامههای مد و لباس، شعر، آواز، مسابقات و نیز نقش برنامههای تبلیغاتی – پیامهای بازرگانی کانال ماهوارهای فارسی زبان در افزایش گرایش دانشجویان به آرایش و زیبایی. اگر چه که برخی از نظریه پردازان (مانند وبلن) به طور مشخص به مبحث تاثیرات رسانهای اشاره نکردهاند و در مقابل برخی دیگر (بودریار، گیدنز، فمینستها و مکتب فرانکفورت) به شدت بر آن تاکید داشتهاند. چارچوب نظری این تحقیق تلفیقی از این نظریهها و نظریه پردازان است. روش پژوهش در این مقاله، توصیفی ـ تحلیلی از نوع پیمایش بود، روش گردآوری دادهها، میدانی و ابزار آن پرسشنامه محقق ساخته می باشد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 100 نفر از دانشجوهای دختر دانشگاه آزاد واحد علوم پزشکی تهران است. شدند. با مشورت از ده تن از اساتید و کارشناسان فن، روایی و با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ میزان اعتبار گویههای پرسش نامه مورد سنجش قرار گرفت. ضریب آلفای کل میزان 79/0 به دست آمد.یافتهها نشان از برخی تفاوتهای معنادری میان متغیرهای جمعیت شناختی (یعنی میزان سن، میزان تحصیلات والدین، شغل، در آمد ماهانه و تحصیلات آزمودنیها) با میزان استفاده، نوع استفاده، شیوه استفاده از برنامههای مختلف ماهوارههاست. یافته دوم، حاکی است: بین تماشای برنامههای تبلیغاتی-پیامهای بازرگانی کانال ماهوارهای فارسی و گرایش دانشجویان دختر به آرایش و زیبایی با شغل آزمودنی رابطه معنی دار وجود دارد . یافته سوم نشان داد که بین برنامههای کانال ماهوارهای فارسی زبان مرتبط با مد و لباس، شعر، آواز و مسابقات و گرایش دانشجویان دختر به آرایش و زیبایی و هیچ یک از متغیرها تفاوت معنی داری وجود ندارد. نتایج این تحقیق به طور کلی نشان داد که کانالهای ماهوارهای فارسی زبان در میان عوامل گوناگون اجنماعی و ارتباطی، پدیدهای اثرگذار بر دختران دانشجو در گرایش به انواع مدها، و زیباییهاست.
Machine summary:
ir//http: پديده آرايش و زيبايي چگونه است (تا چه اندازه نگران ها و دلواپسيهاي جامعـه ، مسـئولان ، و محققان جدي است ؟)، دوم آن که اين وضعيت تا چه ميزان تحت تاثير برنامـه هـاي کانـال هـاي ماهواره اي فارسي زبان است ؟ به تعبير ديگر کانال هاي ماهواره اي فارسـي زبـان چـه تـأثيري در گرايش دانشجويان به آرايش و زيبايي داشته اند؟ و البته برخي اهداف فرعي زير اسـت : بررسـي ميزان استفاده روزانه و هفتگي برنامه هاي کانال ماهواره اي فارسي زبـان و تـاثير آن در افـزايش گرايش دانشجويان به آرايش و زيبايي؛ بررسي نقش نوع (منظور از نوع استفاده کاري، تفـريح ، تحقيـق ، بـا موضـوعات خانوادگي/سياسـي/اجتماعي/فرهنگي)و شـيوه (بـه تنهـايي يـا درکنـار ديگران ) استفاده از کانال ماهواره اي فارسي زبـان و نقـش آن در افـزايش گـرايش دانشـجويان دختر به آرايش و زيبايي رابطه وجود دارد.
همـان طـور کـه درجـدول (٢) نشـان داده شـده اسـت ، بـراي آزمـون ايـن فرضـيه ، پـس از ويرايش هاي لازم بر روي گويه هاي متغيرهاي مربوطه به آن هـا، از آزمـون معنـاداري r پيرسـون استفاده شده است ، نتايج بدست آمده از اين آزمون بيانگر رابطۀ غير معنادار بين ميـزان اسـتفاده روزانه از برنامه هاي کانال هاي ماهواره اي بـا گـرايش دانشـجويان دختـر بـه مـدهاي اآرايـش و زيبــايي اســت .
همان طور که در جدول (٢) نشان داده شد، براي آزمون اين فرضيه نيز، از آزمون معناداري r پيرسون استفاده شده است ، نتايج بدست آمده از اين آزمون نيز بيانگر رابطـۀ مثبـت و معنـادار بين فيلم ها و سريال هايي که از کانال هاي ماهواره اي پخش ميشود با گرايش دانشجويان دختـر به مدهاي آرايش و زيبايي است .