Abstract:
وﻧﺪاﻟﯿﺴﻢ در ﻣﺒﺎﺣﺚ آﺳﯿﺐ ﺷﻨﺎﺳﯽ ﺑﻪ ﮐﻠﯿﻪ ی رﻓﺘﺎرﻫﺎی ﺑﺰﻫﮑﺎراﻧﻪ ای ﮐﻪ ﺑﻪ ﻣﻨﻈـﻮر ﺗﺨﺮﯾـﺐ آﮔﺎﻫﺎﻧـﻪ اﻣـﻮال، اﺷـﯿﺎء و ﻣﺘﻌﻠﻘﺎت ﻋﻤﻮﻣﯽ و ﻧﯿﺰ ﺗﺨﺮﯾﺐ و ﻧﺎﺑﻮدی آﺛﺎر ﻫﻨﺮی و دﺷﻤﻨﯽ ﺑﺎ ﻋﻠﻢ و ﺻﻨﻌﺖ و آﺛﺎر ﺗﻤـﺪن ﺻـﻮرت ﻣـﯽ ﮔﯿـﺮد، ﺑـﻪ ﮔﻮﻧﻪ ای ﺑﻪ وﻧﺪاﻟﯿﺴﻢ ﻣﻨﺘﺴﺐ ﻣﯽ ﮔﺮدد. وﻧﺪاﻟﯿﺴﻢ ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮏ ﮐﺞ روی و رﻓﺘﺎری ﺑﺰﻫﮑﺎراﻧﻪ، ﺑﻠﮑﻪ ﺑﻪ ﻣﺜﺎﺑﻪ ی ﯾـﮏ ﻣﻌﻀﻞ و ﻣﺴﺄﻟﻪ ی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ در ﺑﺴﯿﺎری از ﺟﻮاﻣﻊ از ﺳﻮی ﺻﺎﺣﺐ ﻧﻈﺮان و آﺳﯿﺐ ﺷﻨﺎﺳﺎن اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻣﻄﺮح ﺷـﺪه اﺳـﺖ. ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﻧﺸﺎن داده اﺳﺖ ﮐﻪ اﯾﻦ ﻣﻌﻀﻞ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﺴﯿﺎر ﭘﯿﭽﯿﺪه اﺳﺖ و در زﻣﺮه آن دﺳﺘﻪ از اﻧﺤﺮاﻓﺎت و ﺑﺰﻫﮑﺎری ﻫﺎی اﺳﺖ ﮐﻪ در ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺟﺪﯾﺪ ﻧﻤﻮد و ﻇﻬﻮر ﯾﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ و ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی زﯾﺎدی ﻗﺮار دارد. ﺟﺎﻣﻌـﻪ ی ﻣـﺎ، ﺑـﻪ ﻟﺤـﺎظ ﺗﺮﮐﯿﺐ و ﺗﻮزﯾﻊ ﺳﻨﯽ، ﺟﺎﻣﻌﻪ ی ﺟﻮاﻧﯽ اﺳﺖ، ﻣﺴﺄﻟﻪ ی ﮔﺮاﯾﺶ ﺑﻪ رﻓﺘﺎرﻫﺎی وﻧﺪاﻟﯿﺴﺘﯽ از ﺳﻮی ﺟﻮاﻧـﺎن و ﻋﻮاﻣـﻞ آن ﻣﻮﺿﻮﻋﯽ ﺑﺴﯿﺎر ﻣﻬﻢ اﺳﺖ. ﻟﺬا ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎی اﯾﻦ رﺳﺎﻟﻪ ﮐﻪ از ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻣﺘﻮن و ادﺑﯿﺎت ﻧﻈﺮی ﻣﺨﺘﻠﻒ و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﺎ اﺳـﺘﻔﺎده از روش ﺗﺤﻘﯿﻖ ﭘﯿﻤﺎﯾﺸﯽ ﺑﺎ ﺗﮑﻨﯿﮏ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ در ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﺧﻠﺨﺎل ﺑﺎ ﻣﻄﺎﻟﻌـﻪ ی ﻣـﻮردی: داﻧـﺶ آﻣـﻮزان ﭘﺴـﺮ ﻣﻘـﺎﻃﻊراﻫﻨﻤﺎﯾﯽ و ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ در ﺟﺮﯾـﺎن ﺳـﺎل ﺗﺤﺼـﯿﻠﯽ 88 ـ 89 اﻧﺠـﺎم ﺷـﺪه اﺳـﺖ. ﺟﻤﻌﯿـﺖ ﻧﻤﻮﻧـﻪ آﻣـﺎری353 ﻧﻔـﺮ از داﻧﺶ آﻣﻮزاﻧﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺻﻮر ﻣﺨﺘﻠﻒ دﺳﺖ ﺑﻪ رﻓﺘﺎرﻫﺎی وﻧﺪاﻟﯿﺴﺘﯽ زده اﻧﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻧﺸﺎن ﮔـﺮ ﺗﺄﯾﯿـﺪ ﻓﺮﺿـﯿﺎت اﺻﻠﯽ اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﯾﻌﻨﯽ وﺟﻮد ارﺗﺒﺎط ﻣﻌﻨﯽ دار ﺑﯿﻦ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ (ﻣﯿﺰان اوﻗﺎت ﻓﺮاﻏﺖ، وﺿﻌﯿﺖ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ، وﺟﻮد ﺗﺒﻌﯿﺾ در ﻣﺪارس و ﻣﺤﯿﻂ آﻣﻮزﺷﯽ، اﺣﺴﺎس ﺗﻌﻠﻖ، ﻋﻀﻮﯾﺖ داﻧﺶ آﻣﻮزان در ﮔﺮوه ﻫﺎی دوﺳـﺘﺎن ﺑﺰﻫﮑـﺎر، ﻣﺤـﯿﻂ و ﺷﺮاﯾﻂ ﺧﺎﻧﻮادﮔﯽ، اﺳﺘﻔﺎده ی داﻧﺶ آﻣﻮزان از ﻓﯿﻠﻢ ﻫﺎ و ﺗﺼﺎوﯾﺮ ﺧﺸﻦ، ﻣﺤﻞ ﺳﮑﻮﻧﺖ و زﻧﺪﮔﯽ، اﺣﺴﺎس ﻧﺎﮐﺎﻣﯽ و ﺣﺲ اﻧﺘﻘﺎم ﺟﻮﯾﯽ) و اﻗﺘﺼﺎدی (ﭘﺎﯾﮕﺎه اﻗﺘﺼﺎدی ـ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ SES واﻟﺪﯾﻦ داﻧـﺶآﻣـﻮزان) ﻣـﺆﺛﺮ در ﮔـﺮاﯾﺶ ﺑـﻪ رﻓﺘﺎرﻫـﺎی وﻧﺪاﻟﯿﺴﺘﯽ داﻧﺶ آﻣﻮزان اﺳﺖ.
Machine summary:
جمعیـت نمونـه آمـاری ٣٥٣ نفـر از ١-مقاله ی حاضر بر اساس گذارش نهایی پایان نامه ی دوره ی کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات در سال ١٣٨٩ تحت عنوان (بررسی جامعه شناختی عوامل اجتماعی و اقتصادی مؤثر در وندالیسم ،بررسی موردی دانش آموزان پسر دوره های راهنمایی و متوسطه ی شهرستان خلخال در سال تحصیلی٨٨-٨٩)تهران تدوین گردیده است .
لـذا در این تحقیق از چهارچوب نظریه ی تلفیقی استفاده شد که میتوان به صورت مدل نظـری زیـر نشـان داد: (رجوع شود به تصویر صفحه) شکل شماره ١-مدل تحلیلی تحقیق 132 فرضیه های تحقیق ١ـ به نظر میرسد بین میزان اوقات فراغت دانش آموزان و گـرایش آن هـا بـه رفتارهـای وندالیسـتی رابطه وجود دارد.
135 (رجوع شود به تصویر صفحه) تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان میدهد که ضریب اسپرمن به دست آمده برابر ٠/٢٤٣ میباشد، از آن جا که Sig به دست آمده کمتر از ٠/٠١ میباشد، بنابراین با اطمینان ٠/٩٩ میتوان بیان نمود، که بین میـزان اوقات فراغت دانش آموزان و گرایش آن ها به رفتارهای وندالیستی رابطه ی مثبت وجـود دارد، پـس بـا خطای کمتر از ٠/٠١ و ٠/٩٩ اطمینان فرض H٠ رد و فرض H١ تأیید میگردد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) 137 تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان میدهد که ضریب اسپرمن به دست آمده برابر ٠/٤٢١ میباشد، از آن جا که Sig به دست آمده کمتر از ٠/٠١ میباشد بنابراین با اطمینان ٠/٩٩ میتوان بیان نمود، که بـین وجـود تبعیض در مدارس و محیط آموزشی و گرایش دانش آموزان بـه رفتارهـای وندالیسـتی رابطـه ی مثبـت وجود دارد، پس با خطای کمتر از ٠/٠١ و ٠/٩٩ اطمینان فرض H٠ رد و فرض H١ تأیید میگردد.