Abstract:
هدف: تحقیق حاضر با هدف ارائه الگوی تدریس اثربخش در دانشگاه با بهرهگیری از نظرات اساتید و با استفاده از تحلیل شبکههای عصبی مصنوعی انجام گرفت. روش: پژوهش حاضر از حیث هدف، کاربردی و از نوع طرحهای ترکیبی- اکتشافی است. جامعۀ آماری تحقیق، اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه است که در قسمت کیفی با 15 نفر از آنان به روش نمونهگیری هدفمند و تا مرحلۀ اشباع نظری یافتهها مصاحبه شد. در قسمت کمّی نیز با استفاده از فرمول برآورد حجم نمونه کوکران و به صورت ﺗﺼﺎدﻓﯽ طبقهای، 137 نفر از اساتید به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها و اطلاعات لازم، از دو نوع ابزارِ مصاحبۀ نیمهساختارمند و پرسشنامۀ محققساخته استفاده شده است. روایی و پایایی پرسشنامه، محرز شد. یافتهها: عوامل مؤثر بر تدریس اثربخش در پنج مقولۀ کلی ویژگیهای شخصیتی و فردی، ویژگیهای علمی و سواد، توانمندی در روابط انسانی و قدرت برقراری ارتباط، مهارت تدریس و مدیریت کلاس درس و مهارت ارزشیابی قابل بررسی است. نتایج تحلیل حساسیت مدلسازی شبکۀ عصبی مصنوعی نیز نشان داد توانمندی در بعد روابط انسانی و قدرت ایجاد ارتباط و ویژگیهای علمی و سواد، به ترتیب بیشترین و کمترین اهمیت را در پیشبینی تدریس اثربخش اساتید دارند. نتیجهگیری: توجه به ایجاد و تقویت روابط انسانی و قدرت ایجاد ارتباط مؤثر با دانشجو در برنامهریزی برای آموزش و انتصاب و نگهداری اساتید دانشگاه در تدریس اثربخش اساتید مؤثر است.
Objectives: The aim of this study is Modeling Effective Teaching of Faculty Members Based on Artificial Neural Network analysis by using faculty member’s views. Method: This study has practical purpose and in terms of research methods was combined and Hybrid-type exploration projects.. The statistical population of the research is the professors of Islamic Azad University of Orumieh Branch. In the qualitative part of the study, 15 faculty members were interviewed through a targeted sampling method and up to the stage of theoretical saturation . In the quantitative part, 137 faculty members were selected as sample using the Cochran sample size formula and stratified random sampling . Two types of semi-structured interviews and a researcher-made questionnaire were used to collect data and information . Validity and reliability of the questionnaire were established. Results: The quality section finding showed that effective teaching had five main dimensions including instructor individual characteristics, Communicative skills, teaching and class management skills, evaluation skills. The results of sensitivity analysis of ANN modeling showed that communication skills had the highest sensitivity at effective teaching quality from faculty member's viewpoints; respectively personal charectricties had the highest sensitivity in effective teaching from students' viewpoints. Conclution: Based on the findings of the research, it can be concluded that paying attention to creating and strengthening the human relations and the power to establish effective communication with the student in planning for the education and appointment and maintenance of university professors in effective teaching of professors is effective.
Machine summary:
نتايج تحليل حساسيت مدلسازي شبکۀ عصبي مصنوعي نيز نشان داد توانمندي در بعد روابط انساني و قدرت ايجاد ارتباط و ويژگيهاي علمي و سواد، به ترتيب بيشترين و کمترين اهميت را در پيش بيني تدريس اثربخش اساتيد دارند.
مهرابينيا(١٣٩٢)، در پاياننامه کارشناسي ارشد خود از ديدگاه دانشجويان موفق و ناموفق با بهره گيري از روش بنيادبخشي نظريه عوامل مؤثر بر تدريس اثربخش را در سه بخش عوامل زمينه اي شامل امکانات دانشگاهي، برنامه ريزي آموزش و جوّ همکلاسيها، موجبات عّلي شامل نقش استاد و نقش دانشجو و پيامدها از جمله تحول منش دانشجو تقسيم کرده است و مقولۀ «جذب دانشجو» را مقولۀ مرکزي در بين ابعاد مختلف نقش استاد معرفي کرده است ؛ به طوري که همۀ فعاليتهاي استاد به منظور ارائۀ تدريس بايد جذبکنندة دانشجو باشند تا منجر به تدريسي اثربخش شود.
اخيراً از اين مدلها براي طبقه بندي و ارائۀ مدل در علوم انساني استفاده ميشود که در ارتباط با موضوع تحقيق حاضر، حجازي و همکاران(١٣٩٣) در تحقيقي به تعيين و ارزيابي کمّي موقعيت کيفي فرايند تدريس و يادگيري در مراکز آموزش عالي پرداختند و به اين منظور، از شبکه هاي عصبي مصنوعي در مدلسازي روابط غير خطي ، براي بررسي و ارزيابي مدل دانشجويان مختلف و سنجش کيفيت خدمات استفاده کردند.
مدل مناسب تدريس اثربخش از ديدگاه اساتيد دانشگاه، بر اساس تحليل شبکه هاي عصبي مصنوعي کدام است ؟ ب) روششناسي تحقيق ١.