Abstract:
«پشت پرده ریاکاری» عنوان کتابی از دن آریلی است. آریلی در این کتاب تلاش کرده با ارائه شواهد تجربی فراوان نشان دهد «مدل ساده بزه خردمندانه» نمیتواند رفتارهای فریبکارانه ما را بهخوبی توضیح دهد. براساس این مدل، افراد در هر موقعیت طبق تحلیل عقلانی و محاسبه هزینه - فایده، دست به بزه میزنند. فرد، سود و زیان حاصل از ارتکاب عمل مجرمانه را میسنجد و چنانچه سود عمل از زیان آن بیشتر باشد، به آن اقدام میکند. آریلی بر این باور است که محاسبه هزینه- فایده در کنار تصویری که از خودمان بهعنوان انسان اخلاقی داریم، تعیینکننده میزان فریبکاری ماست. محاسبه هزینه- فایده ما را به فریبکاری حداکثری فرامیخواند، اما ما بهاندازهای فریبکاری میکنیم که تصویر اخلاقی که از خودمان داریم، زیاد مخدوش نشود. عاملی که موجب میشود در ضمن فریبکاری، تصویر اخلاقی خودمان را حفظ کنیم، «قصهبافی» است. قصهبافی به ما کمک میکند فریبکاری خود را توجیه کنیم و بهنوعی از درگیری با وجدان رهایی یابیم. در نوشتار حاضر، کوشش کردهایم ضمن ارائه خلاصهای از محتوای کتاب، ادعاهای نویسنده را نقد و بررسی کنیم. آزمایشهای متعددی که آریلی برای اثبات ایده خود ترتیب داده است، در انتقاد از مدل ساده بزه خردمندانه موفقاند، ولی برای اثبات مدل خود وی بسنده نیستند؛ بعضی از نتایج این آزمایشها قابلتفسیرند و صراحتی در ادعای وی ندارند. البته برخی ادعاهای فرعی او با همین آزمایشها بهخوبی تایید شدهاند.
Behind the Hypocrisy" is the title of a book by Dan Ariel. In this book, Ariel has tried to show by empirical evidence that "the simple rational model of crime" cannot properly explain our deceptive behaviors. According to this model, individuals in each situation are victimized according to rational analysis and cost-benefit calculation. The individual measures the profits and losses from committing the criminal act and measures it if the profits outweigh the losses. Ariel believes that cost-benefit calculations, along with our image of ourselves as moral people, determine the extent of our deception. Cost-benefit calculation calls for maximum deception, but we deceive ourselves so much that our moral image is not distorted. The factor that causes us to keep our moral image while being deceived is "storytelling." Storytelling helps us to justify our deception and to escape some sort of conflict with conscience. In the present article, we have attempted to critique the author's claims while presenting a summary of the content of the book. Ariel's numerous experiments to prove his idea succeed in criticizing the simple rational model, but they are not sufficient to prove his model; However, some of his sub-claims have been well supported by these experiments.
Machine summary:
برای سنجش تأثیر احتمال لو رفتن در میزان فریبکاری (بخشی از ادعای مسابخه)، بخش دیگر آزمون اجرا شد: افراد به سه گروه تقسیم شدند: الف) نصف پاسخها را خرد میکردند و نصف آن را به آزمایشگر میدادند؛ ب) کل پاسخها را خرد میکردند؛ ج) کل پاسخها را خرد میکردند و دستمزدشان را از ظرفی که بیرون قرار داشت، برمیداشتند (وضعیت خودپرداز).
آریلی پایینتر بودن سطح تقلب را از آنچه مسابخه اقتضا دارد، حمل بر تصویر اخلاقی از خودمان میکند، درحالیکه احتمال دیگر این است که شرکتکنندگان به نهاد علم وفادار باشند و نخواهند با تقلب زیاد، یافتههای علمی را که هزینۀ زیادی برای آن صرف شده است، خراب کنند.
در ادامه، آریلی دربارۀ این مسئله تحقیق میکند که آیا تذکر و گوشزد اخلاقی سبب کاهش تقلب میشود یا نه؟ او آزمون ماتریس (وضعیت خردکن) را با دو گروه از دانشجویان تکرار کرد؛ گروه اول باید هنگام حل ماتریسها به ده فرمان تورات فکر میکردند و گروه دوم به یک متن خنثی.
نقد و بررسی فصل4 این ادعا که وقتی مغز منطقی ما خسته یا درگیر یک وظیفۀ شناختی است، کمتر به مهار وسوسهها میپردازد، حمایت تجربی خوبی دارد، ولی در یک مورد نمیتوان با آریلی همدلی کرد و آن، جایی است که ادعا میکند اگر طی روز چندبار در برابر وسوسهها مقاوت کنیم، درنهایت مغزمان «ته میکشد» و تسلیم وسوسهها میشویم.
The Concept Of Lying From The Point Of View Of Muslim And Western Thinkers(Interview With Dr. Ali Akbar Teimoori) Majid Jafarian 2 Ali Akbar Teimoori Fereydani 3 Abstract Undoubtedly, lies are one of the most important moral evils and there is honesty and truth in front of them.