Abstract:
هدف پژوهش حاضر، تدوین برنامه درسی آموزش سواد رسانه ای جهت ارتقاء انتظام و امنیت اجتماعی کاربران رسانه بود. بر اساس طرح کیفی و با استفاده از روش مطالعه موردی، مفاهیم و عناصر لازم برای تدوین برنامه درسی آموزش سواد رسانه ای با استفاده از مصاحبه نیمه ساختارمند از طریق نمونه گیری هدفمند و تکنیک اشباع نظری با متخصصان و اساتید گروه علوم ارتباطات و رسانه و علوم اجتماعی در پنج دانشگاه تهران، علامه طباطبایی، شیراز، امام حسین (ع)، سوره و پژوهشگاه امام صادق (ع) انجام گرفت. سپس داده ها با استفاده از نرم افزار Nvivo از طریق فن تحلیل مضمون، تحلیل و یافته ها در قالب شبکه مضامین پایه، سازمان دهنده و فراگیر دسته بندی و سازماندهی شدند. برای اعتبار یابی داده های کیفی از روش همسوسازی نتایج حاصل از شبکه مضامین و تحلیل اسناد استفاده شد. بر اساس نتایج به دست آمده، برنامه درسی آموزش سواد رسانه ای در ابعادی مانند محتوا، منطق، اهداف، روش ها و محیط یادگیری، به عنوان مضامین سازمان دهنده می باشند. این مضامین دارای ابعاد و سطوح مختلف و دارای مضامین پایه متنوعی هستند که در تدوین برنامه درسی آموزش سواد رسانه ای بایستی مد نظر قرار گیرند.
Abstract<br /> <br /> The purpose of this study was to developing a curriculum for media literacy teaching to enhance the social security and safety of media users. Based on the qualitative design and case study method, the concepts and elements necessary for the developing of a curriculum for media literacy by using open-ended and semi-structured questionnaire through targeted sampling and theoretical saturation technique with experts and faculty members of the Department of Communication Science and media and social sciences in Tehran, Allame Tabatabai, Shiraz, Imam Hussein (AS), Sura and Imam Sadegh (AS) institute universities.<br /> Then, the data were categorized and organized using the Nvivo software through theme analysis, analysised and findings organized in the form of a basic, organizing, and comprehensive content network. The qualitative data validation method was used to reconcile the results of the content network and to analyze the documents. Based on the results, media literacy curriculum with dimensions such as content, logic, goals, methods, and learning environment are organized as themes. These themes have different dimensions and levels with a variety of basic content that should be considered in developing a media literacy curriculum.
Machine summary:
بر اساس طرح کیفی و با استفاده از روش مطالعه موردی، مفاهیم و عناصر لازم برای تدوین برنامه درسی آموزش سواد رسانه ای با استفاده از مصاحبه نیمه ساختارمند از طریق نمونه گیری هدفمند و تکنیک اشباع نظری با متخصصان و اساتید گروه علوم ارتباطات و رسانه و علوم اجتماعی در پنج دانشگاه تهران ، علامه طباطبایی، شیراز، امام حسین (ع )، سوره و پژوهشگاه امام صادق (ع ) انجام گرفت .
(Hashemi,2014) از طرفی یونسکو هدف از آموزش سواد رسانه ای را دسترسی رسانه ها به عنوان ابزارهای درک جامعه برای مشارکت مردم سالار، ارتقای امنیت اجتماعی شهروندان ( Kellner and ٢٠٠٧ ,Share) ارتقای مهارتهای تحلیل انتقادی پیام های رسانه ای، ترغیب افراد برای خلق متون رسانه ای، خلاقیت و تعامل در حوزه های مختلف ارتباطات رسانه ای و گسترش ارزیابی انتقادی پیام ها به منظور تقویت فعالانه توانایی های افراد و کاربران تعریف نمود (٢٠١١:٣٥ ,UNESCO).
نظر به این مهم ، پژوهش حاضر در پی تدوین برنامه درسی آموزش سواد رسانه ای برای شهروندان جهت بسط انتظام و ارتقاء امنیت اجتماعی است .
جدول (٢): شبکه مضامین {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} (رجوع شود به تصویر صفحه) بحث و نتیجه گیری بر اساس یافته های پژوهش و برای تدوین برنامه درسی آموزش سواد رسانه ای، در راستای بسط انتظام و امنیت اجتماعی، مضمون فراگیر، مضامین سازمان دهنده (در دو سطح ) و مضامین پایه شناسایی و شبکه مضامین استخراج گردید.