Abstract:
هدف
هدف محققان مقاله حاضر، ارائه مدلی برای تبیین دانشگاه اسلامی در دیدگاه مقام معظم رهبری بود.
روش
به سبب عدم کفایت مدلهای ارائه شده در ادبیات موجود برای تبیین دانشگاه اسلامی و به دست آوردن دادههایی متناسب با زمینه مطالعه، از روش کیفی نظریه داده بنیاد استفاده شد. این نظریه در سطح وسیع، یک فرایند، عمل یا تعامل را تبیین می کند. این روش، استقرایی و اکتشافی است و به پژوهشگران در حوزه های گوناگون امکان می دهد به جای اتکا به نظریه های موجود، خود به تدوین نظریه از طریق تحلیل مقایسه ای مشاهدات اقدام کنند. داده های مطالعه از متن بیانات مقام معظم رهبری در جمع دانشجویان و اساتید دانشگاهها که در سایت اختصاصی ایشان موجود است، گردآوری شد.
یافته ها
با طبقهبندی مفاهیم، مقولههای فرعی و محوری و یافتن مقوله هستهای با استفاده از روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی، مقوله های شکل دهنده دانشگاه اسلامی و روابط بین آنها در قالب مدل پارادایمی ظهور یافت که شامل شرایط علی(۹ مقوله)، مقوله هستهای(توامان کردن علم و تقوا)، راهبرد(۹ مقوله)، شرایط محیطی(۴ مقوله) ویژگی های زمینه ای(۴ مقوله) و پیامدها(۴ مقوله) است.
Objectives
The present article aims at presenting a model for explaining the islamic university in the view of the supreme leader of the islamic revolution.
Method
Due to the inadequacy of the presented models in the literature for explaining the islamic university and obtaining data tailored to the field of study, the qualitative method of grounded theory was used. This theory explains a process, an action, or an interaction on a large scale. This is an inductive and explorative method that allows researchers in various fields to develop their own theory by comparing analysis of observations, rather than relying on existing theories. The date gathered through the text of the statement by the Supreme Leader of the islamic revolution ina meetingwith university students and professors available on his site.
Results
By categorizing the concepts, sub-categories and the dicovery of the core category, using the open, axial and selective codification, the islamic university's forming categories and the relations between them emerged in the form of a paradigmatic model that included the causal conditions (9 categories), and the consequences (4 categories), contextual conditions(4 categories), the core category (combining science and virtue), the strategy (9 categories), the environmental conditions (4 categories).
Conclusion
In this model, the attentionfocus of the Supreme Leader (main Category) is the main phenomenon: combining science and virtue in the university.
Machine summary:
Pincus, Stout, Sorensen, Stocks, Lawson 2.
(آدمی، ١٣٩٢) مقام معظم رهبری نیز بارها در دیدار مسئولان، اهمیت اسلامی شدن دانشگاهها را گوشزد و از تحقق نیافتن این مهم گلایه کردهاند؛ ایشان با اشراف نسبت به محیط دانشگاهی، میفرمایند: «اینجانب از راههای گوناگون از حقایق محیط های علمی و دانشگاهی کسب اطلاع میکنم و با طبیعت دانشگاه نیز آشنایی دارم و بر همین اساس، با همۀ وجود معتقدم که در ایران اسلامی، دانشگاهها به لحاظ علمی، روشن بینی دینی و عمق ایمان مذهبی، رشد زیادی کرده، اما در عین حال هنوز دانشگاههایمان، اسلامی نشده است ».
(خامنه ای، ١٣٩٤) دو) محیط بین المللی: احاطۀ دانشجویان و دانشگاهیان به مسائل روز بین المللی و اتخاذ موضع دینی و انقلابی در قبال این مسائل ، از دیگر تأکیدات مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان و اساتید دانشگاه بوده است ؛ ایشان میفرمایند: «یکی از خصوصیات دانشجو این باید باشد که محیط را با چشم باز نگاه کند؛ هم محیط دانشجویی را، هم محیط کشور را، هم محیط منطقه را، هم محیط جهان را».
پیشنهادها با توجه به یافته های این پژوهش و ماهیت آن، که طراحی الگوی دانشگاه اسلامی بر اساس دیدگاه مقام معظم رهبری است ، پیشنهادهای ذیل برای بخش برنامه ریزی و سیاستگذاری آموزش عالی ارائه میشود: ١.