Abstract:
#نویسنده مسئول مقاله 01۳ع.۱ن9۲۳2 ۳۲۳۵۳9۲۳۱۵۲2۱۵۲1 :۴۳۵/۱
007 9
دریافت: ۹۹/۱۳/۲۹ اصلاح: ۹۸/۰۱/۰۱ پذیرش: ۹۸/۰۵/۲۰
در آغاز قرن بیستم همراه با نظریات فروید و یونگ در مورد انسانء رویکرد جدیدی نسبت به انسان
و ذهن شکل گرفت که تاثیر آن در ادبیات, به پیدایش جریان سیال ذهن منجر شد. در این سبک - به
عنوان شورشی در داستان نویسی- نویسنده بر خلاف داستان های کلاسیک به جای پرداختن به ظاهر
شخصیت ها سعی می کند در اعماق ذهن آن ها نفوذ کرده و از دریچه ی ذهن شخصیت هاء داستان را
روایت کند. غسان کنفانی یکی از نخستین پیشگامان این سبک در ادبیات عربی, داستان *"لی آن نعود" را
در سال ۱۹۵۷ به رشته ی تحریر در آورد که در آن روح رنج دیده ی یک فلسطینی را در سال ۱۹۴۸ به
تصویر می کشد که با نفوذ در اعماق ناخودآگاه خویش در طول داستان سیر خودآگاهی را می پیماید و
تصمیم می گیرد مخازن آب صهیونیست ها در زمین های اشغالی را منفجر سازد. کل این داستان در هن
شخصیت و در سطح ما قبل کلام در جریان است و ذهن شخصیت در میان خاطرات خوشایند و ناخوشایند
گذشته در سیلان است. این مقاله سعی دارد تا با روشی توصیفی - تحلیلی به بررسی جریان سیال ذهن در
این داستان بپردازد و نتایج نشان دهد که غسان از گفت و گوی درونی, زمان ذهنیء تداعی آزاد . تکنیک
های سینمایی و زبان شعری و... را برای انعکاس زخم های روحی انسان فلسطینی برگزیده است.
Machine summary:
" (حسيني، ١٣٧٢: ٧) اصلي ترين ويژگي اي که داستان هاي جريان سيال ذهن بدان شناخته مي شوند تکنيک ها، اهداف و موضوع آن ها نيست يعني وقتي مي گوييم در داستاني از سبک جريان سيال ذهن استفاده شده است مقصود داستان هايي هستند که مضمون اصلي آن ها خود آگاهي يک يا چند شخصيت مي باشد (همفري، ١٩٨٤: ١٦) بنابراين " در اين شيوه از داستان نويسي، نويسنده به جاي اين که بر اساس ترتيب زماني، چارچوبي بيروني از روايت به دست دهد، ترجيح مي دهد در ذهن شخصيت هايش غوطه ور شود تا از اين طريق ، سرگذشت آنها را بازگويد.
غسان کنفاني در داستان " إلي أن نعود"به جنبه هاي دروني و ذهني شخصيت داستانش مي پردازد و با ذکر تصوير هايي از ذهن وي باعث برانگيختن احساس انزجار نسبت به رژيم صهيونيستي را در وجود او زنده مي کند که شخصيت به خود آگاهي مي رسد و تصميم به انتقام از دشمن مي گيرد.
٢ – ٥ - ويژگي هاي زباني همان گونه که قبلا هم اشاره شد، نويسنده ي جريان سيال ذهن تمام اهتمام خود را صرف انعکاس دنياي دروني و ذهني شخصيت هايش مي کند، براي اين کار بايد به ذهن شخصيت هايش نفوذ کند.
٣. تمامي عناصر اين داستان متناسب با آثار جريان سيال ذهن به کار گرفته شده اند و غسان به عنوان يکي از پيشگامان اين سبک در ادبيات عربي تمامي عناصر آن را از جمله : تداعي آزاد، زمان ذهني و دروني، پرداختن به حالات ذهني شخصيت ، تکنيک هايي سينمايي وتصوير پردازي هاي پي در پي و....