Abstract:
هدف: مولفه های متعددی در موفقیت تولید محتوا در شبکه اجتماعی اینستاگرام در ارتباط با محتوای تولیدشده و کاربر موثر هستند. پژوهش حاضر بر آن است که با استفاده از روش کیفی عوامل موفقیت تولید محتوا و جلبنظر کاربران (شامل مشخصههای محتوا، تولیدکننده موفق آن، و شاخصهای اثربخشی) را در شبکه اجتماعی اینستاگرام شناسایی کند.
روش: پژوهش حاضر با استفاده از روش تحلیل محتوا و رویکرد اکتشافی و با استفاده از نظرات کاربران، بررسی تجربههای موفق، نظرات متخصصان و تجربه زیسته تولیدکنندگان محتوا انجام شده است. جامعه پژوهش شامل تمام صفحات آموزشی اینستاگرام و نمونه پژوهش شامل 30 صفحه اینستاگرام است که بهصورت هدفمند و بر اساس رویکرد افزارسنجی رقابتی انتخاب شده اند. ابزار پژوهش، مطالعه مضامین صفحات اینستاگرام بود که مضامین مزبور از آن استخراج و سپس دستهبندی شد. اعتبار پژوهش با استفاده از روش سه سویه سازی ارزیابی و تایید شده است.
یافتهها: یافتهها نشان داد عوامل موفقیت پذیرش محتوا از سوی کاربران شامل کیفیت، آگاهیبخشی، اعتبار، ارزش افزوده، تخصصی، انگیزهبخشی، سرگرمکنندگی منحصربه فرد بودن، مرتبط بودن، واقعگرایی، روزآمدی، خلاقانه بودن، قابلیت اجرا و اشتراک، و شخصیسازی است. شاخصهای اثربخشی محتوا شامل تعداد دنبالکننده، بازخوردهای کاربران در پستها، داستانها (استوریها) و نمایه شامل میزان متوسط پسند، نظر، ذخیرهکردن پست، بهاشتراکگذاری، میزان درگیرکردن کاربر، میزان بازدیدها، میزان ارسال مطلب بهصورت پیام خصوصی هستند. برخورداری از تعهد، خلاقیت، اعتبار، تخصص، هویت مشخص، مولد بودن و پرهیز از نسخهبرداری، انتقادپذیر بودن، داشتن رفتار هوشمندانه، صبر و بردباری، روحیه همکاری و ارتباطات قوی، آشنایی با ابزارهای تحلیلی بستر ارائه و همسو بودن با تحولات و روزآمدسازی نیز از ویژگیهای تولیدکننده موفق محتواست.
اصالت/ارزش: توجه به مجموع مولفه ها، چه در ارتباط با تحلیل محتوا و چه در ارتباط با تعامل کاربر با اطلاعات، در کنار یکدیگر و بهکارگیری راهکارهای ارائهشده میتواند الگوی مناسبی برای موفقیت در تولید و اشتراک اطلاعات به دست دهد. در این پژوهش، روش جدیدی برای پژوهش درباره محتوای آموزشی رسانه اجتماعی اینستاگرام به کار گرفته شده است.
Purpose: To identify the success factors of content creation on Instagram based on the content characteristics, creator and effectiveness indicators.
Method: The current research has been conducted by applying the thematic analysis method and the exploratory approach through analyzing the users' comments on content, examination of successful experiments, expert views and lived experience of content creators. The statistical population consists of all Instagram educational pages from which 30 pages were selected using the purposive sampling method based on the competitive benchmarking approach. The research instrument consisted in an analysis of the themes extracted from the Instagram pages, and these themes were then classified. The validity of the research was assessed and then confirmed by using the triangulation method.
Findings: The results showed that according to the users' views, the success factors of content acceptance included: quality, informativeness, credibility, added value, expertise, and being motivational, entertaining, unique, relevant, realistic, up to date, innovative, applicable, sharable, and personalized. Content effectiveness indicators included: the number of followers, user feedbacks in posts, stories, the mean likes rate, comments, post saving, sharing, user engagement rate, view rate, and posting contents as private messages. Furthermore, the features of the successful content creator included: commitment, creativity, credibility, expertise, distinct identity, creativity, and avoidance of copying, being vulnerable, patience, having intelligent behaviors, a strong sense of cooperation and communication, familiarity with analytical tools and platform, and accepting changes and updating.
Originality/value: Paying attention to all components affecting the success of content creation on the Instagram, including both those related to the created content and those related to user interaction with information, can be measure of success in providing and sharing information. In the current research, a new method of study into the educational content of Instagram was applied.
Machine summary:
Research on Information Science and Public Libraries; The Quarterly Journal of Iran Public Libraries Foundation; ISSN:1027-7838; Indexed in ISC, SID & MagIran Vol. 25, No. 3, Successive No. 98, Fall 2019 432 مقدمه پيشرفت هاي اخير در فناوري اطلاعات و ارتباطات ،و افزايش نفوذ شبکه هاو رسانه هاي اجتمـاعي و محتواي ديجيتالي در بين مردم باعث شـده اسـت افـرادو کسـب وکارهـا شـيوه هـاي جسـتجوي اطلاعات و تعامـل بـا يکـديگر را تغييـر دهنـد (دنـيس ، مـريليس ، جاياواردهنـا،و رايـت ١، ٢٠٠٩؛ گرينبرگ ٢، ٢٠١٠؛ کيتسمن ، هرمکنز، مک کارتي و سيلوستر٣، ٢٠١١).
Fournier & Avery; Michaelidou, Siamagka & Christodoulides; Rose & Pullizi; Singh & Sonnenburg 5.
بررسي پژوهش هاي انجام شده حاکي از آن است کـه آن هـا درنهايـت بـه عوامـل مشـترکي دست يافته اند که مؤلفه هاي موفقيت توليد محتوا رانيزمي تواند نشان دهـد، امـا ازآنجاکـه دربـارة توليد محتوا در شبکه هاي اجتماعي،به خصوص شبکۀ اجتماعي اينستاگرام بـا توجـه بـه سـاختارو شکل خاص آن که مبتني بر اشتراک محتواي ديداري است و اقبال کاربران ايراني در اسـتفاده از اين شبکه پژوهشي انجام نشده است و با هدف کمک به غناي محتواي موجود در آن کـه انتظـار ميرود بيش از اين باشد، پژوهش حاضـر بـا ترکيبـي از چنـد روش پـژوهش در صـدد اسـت کـه عوامل موفقيت توليد محتواو جلب نظر کاربران (شـامل مشخصـه هـاي محتـوا، توليدکننـدة موفـق آن ،و شاخص هاي اثربخشي) را در اين زمينه مورد بررسي قرار دهـد.