Abstract:
زمینه و هدف: کار کودکان یک موضوع مهم جهانی است، زیرا بر بهزیستی جسمی، روانی، و اخلاقی کودکان تأثیر میگذارد و کودکان شاغل در معرض خطرات جسمی، تنش، و مشکلات روانی-اجتماعی قرار دارند. بدین ترتیب پژوهش حاضر با هدف مقایسه امید به آینده، روابط دلبستگی، و مشکلات هیجانی- رفتاری در کودکان کار با سایر همسالان انجام شد.
روش: طرح پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع پسرویدادی بود. برای انتخاب نمونه از مؤسسه کودکان کار شهرستان رشت 50 نفر در دامنه سنی 10 تا 12 سال و از میان همسالان آنها از یک مدرسه همجوار نیز 50 نفر به روش در دسترس و بر حسب شرایط ورود به پژوهش، انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری دادهها، مقیاس امید کودکان (اشنایدر و همکاران، 1997)، پرسشنامه روابط دلبستگی (هالپرن و کاپنبرگ، 2006)، و پرسشنامه مشکلات رفتاری راتر کودکان - ویژه والدین و معلمان (راتر، 1975) بر روی گروهها اجرا شد. برای تحلیل دادهها نیز از آزمون t مستقل و تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد.
یافته ها: نتایج حاصل از پژوهش حاضر نشان داد که نمره شاخص کلی امید به آینده در گروه کودکان کار نسبت به سایر همسالان بهطور معناداری کمتر (0/002>P) است و نمره کلی مشکلات هیجانی-رفتاری از دیدگاه والدین (0/003>P) و از دیدگاه معلمان (0/001>P) در گروه کودکان کار نسبت به سایر همسالان، بهطور معناداری بیشتر است. همچنین نتایج نشان داد که میانگین نمره تمامی خردهمقیاسهای روابط دلبستگی، به غیر از واکنش هیجانی در کودکان کار از سایر همسالان بهطور معناداری کمتر (0/001>P)، و میانگین نمره تمامی خردهمقیاسهای مشکلات هیجانی-رفتاری از دیدگاه معلمان در کودکان کار نسبت به سایر همسالان بهطور معناداری بیشتر است (0/002>P).
نتیجه گیری: بر اساس نتایج حاصل از پژوهش حاضر، میتوان گفت که شرایط سخت زندگی کودکان کار باعث میشود تا حمایت لازم و کافی را از خانواده و والدین حامی دریافت نکنند و این خلأ، موجب عدم شکلگیری دلبستگی ایمن با والدین شده و میزان امید به آینده را در آنها کاهش میدهد. از سویی دیگر، محیط کار برای کودکان سرشار از بدرفتاریهای جسمی و جنسی است که موجب بروز مشکلات هیجانی-رفتاری در آنها میشود.
Background and Purpose: Child labor is an important global issue, because it affects the physical, psychological, and moral well-being of children. Working children are exposed to physical hazards, stress, and psychosocial problems. Therefore, the present study aimed to compare future hope, attachment relationships, and emotional-behavioral problems in working children and their peers.
Method: It was a descriptive study with an ex-post facto research design. The sample included fifty 10-12 year old children from Rasht's Child Labor Institute and fifty peers from an adjacent school who were selected by convenience method based on inclusion criteria. To collect data, Children’s Hope Scale (Schneider et al., 1997), Kinship Center Attachment Questionnaire (Halpern & Copenberg, 2006), and Behavioral Questionnaire for Parents and Teachers (Rutter, 1975) were administered to groups. Independent t-test and multivariate analysis of variance were used for data analysis.
Results: The results of the present study showed that the total index of hope in the child labor group was significantly lower than the peer group (P
Conclusion: According to the results of the present study, it can be concluded that due to the severe living conditions, the working children do not receive the necessary and adequate support from their families and parents. This, in turn, leads to the lack of secure attachment with parents and lowers the level of hope for future in these children. On the other hand, their working environment is full of physical and sexual misbehaviors which may develop emotional-behavioral problems in them.