Abstract:
هدف از این کندوکاو، طراحی و تبیین مدل رفتار خرید آنی در ایران میباشد که برای دستیابی به این هدف، از دو رویکرد کیفی و کمی استفاده شده
هدف از این کندوکاو، طراحی و تبیین مدل رفتار خرید آنی در ایران میباشد که برای دستیابی به این هدف، از دو رویکرد کیفی و کمی استفاده شده است. در مرحله کیفی، با بازنگری آثار موجود، انجام مصاحبههای باز و تکنیک تحلیل محتوا، چهار بعد شناسایی شده است که عبارتند از: ارزشهای فرهنگی، شخصیتها، موقعیتها و جنبههای شناختی-عاطفی خریدار میباشند و در مرحله کمی، نمونه 3168 نفری از خریداران از فرهنگهای گوناگون شامل (فارسی، آذری، کردی، لری، عربی، بلوچی، ترکمنی، قشقایی، گیلکی و مازندرانی) و با ردههای سنی گوناگون میباشند که به روش نمونهگیری خوشهای و سپس نمونهگیری تصادفی، استخراج شده و با تحلیل عاملی- اکتشافی، تحلیل عاملی تاییدی ومدل یابی معادلات ساختاری تجزیه تحلیل شدهاند. نتایج کندوکاو نشان میدهند که با شناخت ارزشهای فرهنگی، شخصیت، موقعیت و جنبههای شناختی-عاطفی خریداران، میتوان رفتار خرید آنی خریداران را مدیریت نموده و از طرف دیگر نیز خریداران و مصرف کنندگان را یاری مینماید تا دریابند که در چه شرایطی خرید آنی انجام میدهند و همچنین ارزشهای فرهنگی خریداران، دارای نقش و جایگاه ویژهای دررفتار خرید آنی میباشد.
The purpose of this research is to design and explain a model of impulse buying behavior in Iran. To achieve this goal, two qualitative and quantitative approaches have been used. In the qualitative stage, with the review of existing works, open interviews and content analysis techniques, four dimensions have been identified: cultural values, personalities, positions, and cognitive-emotional aspects of the buyer and In the quantitative stage, a sample of 3,168 shoppers from different cultures (Persian, Azeri, Kurdish, Lori, Arabic, Baluchi, Turkmen, Qashqai, Gilaki and Mazandaran) are sampled by cluster sampling Then, they were extracted by random sampling method and analyzed by factor analysis, exploratory factor analysis and structural equation modeling.The results of the study show that by recognizing the cultural values, personality, situations and the cognitive-affective of the buyers, can manage the buyer's impulse buying behavior and on the other hand, helps buyers and consumers to find out Under what conditions they buy impulsively, as well as the cultural values of buyers, have a special role in the impulse buying.