Abstract:
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه یادگیری خودراهبر معلمـان بـا پیشـرفت تحصـیلی دانـش آمـوزان آنهـا اسـت . پژوهش حاضر از نوع مطالعات کاربردی از نـوع توصـیفی - همبسـتگی اسـت . جامعـه آمـاری پـژوهش شـامل تمـام معلمان زبان ، ریاضی و علـوم تجربـی متوسـطه شهرسـتان بهارسـتان در سـال تحصـیلی ٩٣-١٣٩٢ مـی باشـد. در ایـن پژوهش تعداد ٧٨ معلـم مـرد و ١٠٢ معلـم زن ( ٧٥ معلـم متوسـطه اول و ١٠٥ معلـم متوسـطه دوم ) و دانـش آمـوزان مربوط به آنان با روش نمونه گیری خوشه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پـژوهش ، پرسشـنامه آمـادگی بـرای یادگیری خودراهبر فیشر شامل ٤١ گویه (طبق مدل گریسون ) است . بـرای تجزیـه و تحلیـل اطلاعـات از آمـاره هـای پراکدنگی توصیفی (میانگین ، انحراف معیار، توزیع فروانی ) و درصد فراوانی ، همبستگی پیرسـون ، رگرسـیون خطـی
چندگانه و آزمون تی مستقل استفاده شده است . نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که یادگیری خـودراهبر معلمـان و همچنین ابعاد آن به طور جداگانه ارتباط معناداری با پیشرفت تحصیلی دانش آمـوزان دارنـد. همچنـین بـا اسـتفاده از رگرسیون خطی چندگانه مشـخص شـد کـه خـودکنترلی بـه عنـوان یکـی از ابعـاد خـودراهبری ، بیشـترین واریـانس پیشرفت تحصیلی را به خود اختصاص داده و پیش بینی کننده بهتری برای پیشرفت تحصیلی است . همچنین با استفاده از آزمون تی مستقل این نتیجه به دست آمد که تفاوت معناداری بین میزان یادگیری خودراهبر معلمـان متوسـطه اول و متوسطه دوم وجود ندارد.
Machine summary:
بررسي رابطه ي بين يادگيري خودراهبر معلمان با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان آنها عليرضا عصاره ١، سعيد اسدپور٢، رحيمعلي نصيري ٣، رسول عباسي 4 چکيده هدف از پژوهش حاضر بررسي رابطه يادگيري خودراهبر معلمـان بـا پيشـرفت تحصـيلي دانـش آمـوزان آنهـا اسـت .
وثاقي (١٣٨١) در پايان نامه خود با عنوان بررسي رابطه يادگيري خودراهبر با پيشـرفت تحصـيلي دانشجويان کارشناسي و کارشناسي ارشد بـه ايـن نتيجـه رسـيد کـه بـين يـادگيري خـودراهبر و پيشرفت تحصيلي رابطه معناداري وجود دارد.
سؤالات فرعي سؤال ١) آيا بين خود مديريتي به عنوان يکي از ابعاد خـود راهبـري معلمـان و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان رابطه معناداري وجود دارد ؟ بـراي پاسـخ بـه ايـن سـؤال رابطـه نمـره حاصـل از مولفـه خودمـديريتي در پرسشـنامه يـادگيري خودراهبر و ميانگين نمرات دانش آموزان به عنوان پيشرفت تحصيلي مورد ارزيابي قرار گرفت و طبق جدول ١ نتايج زير به دست آمد: بر حسب نتيجه به دست آمده ضريب همبستگي بين دو متغير ٠/٤٣٦ مي باشد که اين همبسـتگي در سطح ٠/٠٥ معنادار است .
سؤال ٣) آيا بين انگيزش به عنوان يکي از ابعاد خود راهبري معلمان و پيشـرفت تحصيلي دانش آموزان رابطه معناداري وجود دارد ؟ براي پاسخ به اين سؤال رابطه نمره حاصل از مولفه انگيزش در پرسشنامه يـادگيري خـودراهبر و ميانگين نمرات دانش آموزان به عنوان پيشرفت تحصيلي مورد ارزيابي قرار گرفت و طبق جدول ١ نتايج زير به دست آمد : بر حسب نتيجه به دست آمده ضريب همبستگي بين دو متغير ٠/٢٨٦ مي باشد که اين همبسـتگي در سطح ٠/٠٥ معنادار است .