Abstract:
در دنیای امروز با حضور پررنگ اتومبیل معنای واقعی شهر ازمیانرفته و سبب پدیدآمدن مشکلاتی از قبیل کاهش ایمنی و امنیت، خطر برخورد با وسایل نقلیه موتوری، ازدحام و ترافیک، انواع آلودگیهای محیطی و کاهش رونق پیادهروها شده است. لذا بازگشت به مقوله پیاده مداری به موضوعی پررنگ در شهرسازی تبدیلشده تا آنجا که رویکردهای نوین به سوی شهرهای پیادهمدار گام برمیدارند. اما به دلیل کمبود اطلاعات و تجارب مرتبط با درک شاخصهای تأثیرگذار بر آن، مطالعه قابلیت پیاده مداری شهرها از اهمیت خاصی برخوردار گشته است. ازآنجاکه اگر پیادهراهها از کیفیت مطلوبی برخوردار نباشند، مردم از سپری کردن اوقات خود در آنها ناامید شده و مسیرهای جایگزینی را برمیگزینند، هدف غائی این تحقیق نیز بیان راهکارهایی در جهت ارتقا کیفیت محیطی این مسیرها بهمنظور رونق هرچه بیشتر آن است. بدین منظور با مرور ادبیات موضوع، مؤلفههای مؤثر در ارتقا کیفیت محیط شناسایی شد و مدل تحقیق بر اساس آن تدوین و روایی آن آزمون گردید. تحلیل محیط و ارزیابی کیفیتهای آن بر اساس سیستم SWOT و بیان نقاط قوت و ضعف موجود و فرصتها و تهدیدهای ممکن در خیابان صف صورت گرفته است. مطالعات تحلیلی حاکی از نامناسب بودن کیفیت محور و قرارگیری آن در جایگاه TW (حداقل-حداقل) است. بهمنظور دستیابی به هدف تحقیق که همانا ارتقا وضعیت محیط است راهکارهایی در جهت ساماندهی محیط با نگاهی به حذف نقاط ضعف و از بین بردن امکان بروز تهدیدات تدوین شده است تا زمینهای مناسب برای تسهیل و تشویق پیادهروی فراهم آید. نتایج نحقیق نشان میدهد پس از اجرای آن میتوان چشمانداز روشنی برای فضاهای تجاری و تفریحی پیشبینی نمود تا فعالیتهای تجاری- تفریحی مرتبط با آن رونق گیرد.
Being one of main subjects of urban areas, motor vehicles have brought a lot of difficulties to the urban fabric. With rising of motor vehicles, the real meaning of cities has vanished. Thus walkability has become one of the major concerns in urban planning however due to lack of information and experiences to understand the factors affecting the degree of walkability in cities and neighborhoods. If these roads have low environmental quality, people won’t spend their time there. The aim of this study is to declare strategies to improve quality of these places. Hence, by using literature review, factors involved in improving the quality of environment identified and the hypothetical model was developed. To test the model validity, it was presented to experts in this field. The model was modified duo to their comments so that it would be appropriate and indigenous to nature of the case. The final model which is based on Canter model, consist of three dimensions including environmental, functional and aesthetic. The case chosen is a walkable street named “Saf” in Tehran city. To run the appraisal procedure, SWOT model- a renowned analytical system- was used to determine the strengths, weaknesses, opportunities and threats. According to analysis, street is in the inappropriate position, weakness and threats are more powerful than other cases. So it is situated in TW position and the solution are presented for this special condition to expunge the weaknesses and moderate threats .In order to achieve the research goal which is environmental quality improvement, guidelines are suggested to regulate the environment with a view to eliminate weaknesses and possibilities of threats. For each quality, special solution are presented. They are proposed to provide the ground to implement a walkable area in which commercial and recreational activities associated with it, would become more thriving.
Machine summary:
ساماندهی عرصه پیاد هراه هاي شهري با رویکرد ارتقا کیفیت محیطی نمونه موردي: محور پیاد هراه صف تاریخ دریافت مقاله: 72/70/49 تاریخ پذیرش نهایی مقاله02/04: 95/ ریحانه آقاملایی (پژوهشگر دوره دکتري، دانشکده شهرسازي، پردیس هنرهاي زیبا، دانشگاه تهران ،تهران، ایران) آزاده لک (استادیار شهرسازي، دانشکده معماري و شهرسازي، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران) چکیده: در دنیاي امروز با حضور پررنگ اتومبیل معناي واقعی شهر ازمیا نرفته و سبب پدیدآمدن مشکلاتی از قبیل کاهش ایمنی و امنیت، خطر برخورد با وسایل نقلیه موتوري، ازدحام و ترافیک ،انواع آلودگیهاي محیطی و کاهش رونق پیاد هروها شده است.
تحلیل محیط و ارزیابی کیفیت هاي آن بر اساس سیستم SWOT و بیان نقاط قوت و ضعف موجود و فرص تها و تهدیدهاي ممکن در خیابان صف که به عنوان یکی از محورهاي مهم پیاده در شهر تهران شناخته می شود؛ صورت گرفته است.
مشکلاتی از قبیل عدم امنیت و خطر برخورد با وسایل نقلیه موتوري، وجود موانع فیزیکی در مسیر راه به دلیل سرریز فعالیت هاي کاربر يهاي مجاور، تناسبات نامناسب طول و عرض مسیر، عدم پیوستگی با شبکه ارتباطی سواره و سایر شبکه هاي شهري و نزدیکی به منابع تولیدکننده انواع آلودگیهاي محیطی به کاهش رونق پیاده روها و افزایش استفاده از خودروي شخصی منجر شده است(احمدي و حبیب)6:1387 ،.
در این تحقیق بر اساس چارچوب نظري تدوین شده، کیفیت هاي محیط در قالب سه مؤلفه اساسی تشکیل دهنده طراحی شهري با عوامل چهارگانه سیستم سوات تداخل داده شده تا بستر سنجش محیط شکل گیرد.
The relationship between clusteranalysis derived walkability and local recreational and transportation walking among Canadian adults, Health & Place.