Abstract:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویت بندی مؤلفه های نظام آموزش کارآفرینی در هنرستان های فنی و حرفه ای انجام شده است. برای انجام این پژوهش از روش تحقیق ترکیبی با طرح اکتشافی( یکی از انواع طرح های تحقیق آمیخته) استفاده شده است. ابتدا با استفاده از مصاحبه با اساتید کارآفرینی و با تکنیک دلفی، شاخص های نظام آموزش کارآفرینی در هنرستان ها شناسایی و با استفاده از کدگذاری مؤلفه بندی شدند. روایی صوری، نسبت روایی محتوایی (CVR) و ضریب توافق پرسش نامه اولیه به دست آمد و برای اجرا در بخش کمی تدوین شد. پایایی آن مناسب بود. جامعه آماری پژوهش1- متخصصان کارآفرینی(مدرسین رشته کارآفرینی در دانشگاه های مختلف کشور) در بخش کیفی و 2- هنرآموزان هنرستان فنی و حرفه ای استان ایلام در بخش کمی بودند. در بخش کیفی به روش نمونه گیری هدفمند و در بخش کمی به روش خوشه ای طبقه ای نمونه گیری به عمل آمد. نتایج پژوهش با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و اصلاح نتایج بخش کیفی، 9 مؤلفه نظام آموزش کارآفرینی در هنرستان های فنی و حرفه ای شناسایی که به ترتیب درصد واریانس و ارزش ویژه عبارتند از، آموزش کارآفرینی، ویژگی های روانشناختی هنرجویان، مشاوره تحصیلی و شغلی، سبک رهبری، مدیریت و سازماندهی هنرستان ها، ارتباط با صنعت و مهارت های تجاری و مدیریتی، محتوی، توسعه مهارت های کارآفرینی در فراگیران، فضا و تجهیزات آموزشی و شیوه آموزش. نتایج آزمون فرید من نشان داد که اولویت بندی مؤلفه ها تفاوت معناداری دارد.
The purpose of this research was Recognising and prioritising Components of ntrepreneurship education system in technical and vocational schools. To do this research, has been used the combined research method with exploratory design (one of a variety of mixed research projects). First, using interviews with entrepreneurship professors and Delphi technique, entrepreneurship education system indicators were identified in vocational schools and compiled using component coding. The formal validity, the content validity ratio (CVR), and the coefficient of agreement of the initial questionnaire were obtained and were prepared for remittance in a small section. Total reliability was obtained. The statistical population of the research was1- entrepreneurship specialists (entrepreneurship lecturers at different universities of the country) in the qualitative section and 2- students in technical and vocational schools in Ilam province. In the qualitative section, sampling was done through purposeful sampling and in the quantitative section, stratified cluster sampling was performed. The results of the study, using exploratory and confirmatory factor analysis and modifying the qualitative results, identify 9 components of the entrepreneurship education system in vocational and technical vocational schools, which are the percentage of variance and specific value respectively، entrepreneurship education, psychological characteristics of students, academic and professional counseling, leadership style, management and organization of vocational schools, communication with industry and commercial and managerial skills, attention to content, development of entrepreneurship skills in learners, space and educational equipment, and teaching methods. Friedman's test results showed that the prioritization of the components has a significant difference.
Machine summary:
اين جدول شامل داده هاي دانشجويان ، (مباني دانش قبلي، انگيزش ، شخصيت ، نيازها/علايق ، استقلال ، نگرش ها، تأثير والديني، احترام به خود، ارزش ها و تجربه کاري)، محتواي آموزش :(تعريف کارآفريني، کارآفريني دروني، نوآوري، توسعه محصول جديد، توليد ايده ، تحقيق بازار، امکان پذيري ايده ، مالي، توليد، قوانين ، مديريت افراد، کار تيمي، کسب و کار، بازاريابي و مديريت )، روش آموزش ، آموزش (تعليمي، مطالعه و سخنراني ها)، ايجاد مهارت (مباحث گروهي، مطالعات موردي، ارائه ها، حل کردن مشکل ، شبيه سازي، کار تيمي، پروژه ها)، کشف (طوفان مغزي، هدف گذاري شخصي، برنامه ريزي شغلي، مشورتي) و نتايج ، شخصي(ارتباط مطمئن )، دانش (کسب و کار مخاطره آميز، خود اشتغالي، کسب و کار، مديريت ، مهارت هاي تجزيه و تحليل بازار، حل مشکل ، تصميم گيري، ارتباط ، خطر پذيري) و حرفه اي (دانش بهبود يافته ، گزينه هاي شغلي گسترده تر، چشم انداز شغلي بدون ساختار) مي باشد(دهمرده ، ١٣٩٤، ٤-٥).
پس از تحليل داده هاي انبوه حاصل از مصاحبه ، چند مرحله کد گذاري، محاسبه نسبت روايي محتوايي، نظر سنجي و ضريب توافق در بين نمونه بخش کيفي(٢٥نفر)، پرسشنامه نظام آموزش کارآفريني در هنرستان هاي فني و حرفه اي با هشت مؤلفه (آموزش کارآفريني، ويژگي هاي روانشناختي هنرجويان ، مشاوره تحصيلي و شغلي، سبک رهبري، مديريت و سازماندهي هنرستان ها، ارتباط با صنعت و مهارت هاي تجاري و مديريتي، محتوي، توسعه مهارت هاي کارآفريني در فراگيران و فضا و تجهيزات آموزشي) و ٦٠ شاخص براي اجرا در بخش کمي براساس طيف پنج گزينه اي ليکرت ، طراحي شد.