Abstract:
اگرچه محصولات فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در برخی مناسبتها از جایگاه و استقبال مناسبی در بین مردم دیگر کشورها روبرو میشود، لیکن بسیاری از محصولات فرهنگی ایران هنوز نتوانسته جایگاه ثابت و دائمی داشته باشد. این امر میتواند با ایجاد نیاز در مخاطبین و یا پاسخ به نیازهای آنان از طریق یک الگوی راهبردی بازاریابی، عملیاتی گردد. برهمیناساس، هدف این تحقیق دستیابی به الگوی راهبردی بازاریابی محصولات فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور و شناسایی ابعاد، مولفهها و شاخصهای موثر بر آن، اولویتبندی و اعتبارسنجی آنها و تعیین روابط میان ابعاد، مولفهها و شاخصها میباشد. این تحقیق از نوع پژوهش کاربردی توسعهای است و از روش آمیخته که ترکیبی از روش کمی وکیفی می باشد، استفاده شدهاست. بدین منظور و با بررسی مبانی نظری اسناد بالادستی و غیره و به روش استقرا شاخصهایی احصا شد و سپس جهت تکمیل شاخصها با ۴۵ نفر از خبرگان با ویژگیهای خاص مصاحبه به عمل آمد و پس از رسیدن به اشباع نظری مجموعه شاخصها در ۱۲ مولفه و 4 بعد قرار داده شد. سپس با بررسی صحت رابطه میان ابعاد، مولفهها و شاخصها و همچنین میزان اهمیت و رابطه میان آنها، با استفاده از ۳۴۵ پرسشنامه اخذ شده از دستاندرکاران و صادرکنندگان و مطلعین امر صادرات محصولات فرهنگی وضعیت موجود و مطلوب شاخصها بدست آمد.
Islamic Republic of Iran has achieved partial success in establishing its cultural products in the international arena which has received considerable endorsement by the public in many countries. However, it is widely believed that current status of such cultural products does not yet fully resemble its full potential and has not secured a permanent place in the market. We believe this could be achieved through creating demand or responding to such existing demand via devising a strategic marketing scheme. This research is aimed at the identification and design of Islamic Republic of Iran's strategic marketing scheme in the international markets as well as identification of relevant construct, dimensions measures and prioritization, evaluation and exploration of correlation among those parameters and features. This research could be categorized as an application-oriented research where it utilizes a fusion of qualitative methodologies. In order to achieve its goal, theoretical foundation of "Upper-Category" documents were analyzed using induction and features were extracted. Those features were later complimented by result of methodical consultation with an assembly of 45 experts of the field. The result was aggregated and produced 12 fundamental elements and 4 dimensions which was used to qualify validity of prior belief of relevance correlation among dimensions, elements and features indexes. Based on this outcome as well as the established priority and relevance, a 345 questionnaire filled by expert of the field in cultural product exportation was consulted and finally, current and optimal level of features indexes was achieved.
Machine summary:
برهمين اساس ، هدف اين تحقيـق دسـتيابي بـه الگـوي راهبـردي بازاريابي محصولات فرهنگي جمهوري اسلامي ايـران در خـارج از کشـور و شناسـايي ابعـاد، مولفـه هـا و شاخص هاي موثر بر آن ، اولويت بندي و اعتبارسنجي آن ها و تعيين روابط ميان ابعاد، مولفه ها و شـاخص هـا ميباشد.
لزوم توسعه تفکر راهبردي در اداره امور فرهنگـي جمهـوري اسـلامي ايـران منبعـث ازآموزه هاي ديني - انقلابي ايجاب ميکند کـه محصـولات فرهنگـي جمهـوري اسـلامي باايجاد يک الگوي راهبردي موثر درسراسر جهان و يا حداقل دربازارهـاي هـدف انتشـار يابد تا ازاين طريق به ايجاد آشنايي با اين فرهنگ پربـار اقـدام شـود وعـلاوه بـر ايجـاد آشنايي با آن ، ازطريق محصولات فرهنگي به ارتقاء سطح فرهنگ نيز پرداخت و ازسـوي ديگر اقتصاد فرهنگ را که ميتواند نقش فزاينـده اي در ورود بخـش خصوصـي بـه ايـن عرصه داشته باشد، تسهيل کرد.
از سوي ديگر وجود پتانسيل فوق العاده دربازاريابي بين المللي بالاخص دربخـش فرهنگ که درصورت ورود عالمانه دراين بخش ميتوان علاوه بر بعـد فرهنگـي، از بعـد بسـيار مناسب اقتصادي آن نيز بهره مند شد ؛بدين معنا که علاوه بر توسعه فرهنگ ، به بعد مهـم اقتصـاد فرهنگ نيـز پرداخـت و از آنجـا کـه بـدون ترسـيم الگـوي مناسـب و جـامع بـراي بازاريـابي محصولات فرهنگي، امکان مديريت راهبـردي بـا رويکـرد فرهنگـي جهـت ارائـه آن بـه سـاير کشورها وجود نخواهد داشت ، بنابراين طراحـي الگـوي بازاريـابي محصـولات فرهنگـي امـري جدي بوده و عدم تدوين و ارائه آن ممکن است عدم رشـد، پيشـرفت و توسـعه فرهنگـي ايـن عرصه را در پي داشته باشد.