Abstract:
در سازمانهای امروزی با توجه به بوروکراسیهای حاکم و جو رقابتی که وجود دارد توجه به احساسات افراد بهخصوص احساس حسادت در محل کار از اهمیت ویژهای برخوردار است، وجود حسادت در محیط کار ازجمله عواملی است که بهصورت نامشهود بر بهرهوری نیروی کار و درنتیجه بر بهرهوری سازمان و در کل عملکرد سازمانی اثر منفی گذاشته، در سازمانهایی که دارای جو مسموم هستند، رفتارهای انحرافی کارکنان نمود بیشتری دارد، نظر به اهمیت این مبحث، در پژوهش حاضر با رویکردی مروری، به روش توصیفی – تحلیلی و تحلیل محتوای پژوهشهای صورت گرفته و نظریهها و تئوریهای مدیریتی به بررسی اثرات «رقابتجویی افراطی» و حسادت بین فردی کارکنان (رفتار انحرافی) بر ایجاد «جو مسموم در سازمان» پرداخته شده است. درمجموع میتوان گفت که؛ بروز رفتارهای انحرافی و حسادت بین فردی در سازمان دارای پیامدهایی از قبیل: تمایل به ترک خدمت، کاهش تعاملات مثبت بین فردی، روابط، رفتارهای ضداجتماعی (یا غیرشهروندی)، پایین آمدن فرایند تسهیم دانش و.. میگردد، همچنین در سازمانهای دارای جو مسموم روابط بین فردی در چارچوب تعارضات طولانی مدت بین فردی در سازمان قرار دارد. استفاده از آموزش حساسیت برای مدیران جهت آگاهی به اثر اقدامات خود در دیگران زمینه را برای مدیریت خود و به تبع آن مدیریت دیگران فراهم میسازد و زمینه را برای جلوگیری از ایجاد جو سازمانی مسموم فراهم میآورد.
In today's organizations, given the prevailing bureaucracies and the competitive atmosphere that exists, paying
attention to people's emotions, especially jealousy at work, is particularly important. Jealousy in the workplace is
one of the factors that adversely affects the productivity of the workforce and thus the organizational
productivity and overall organizational performance, in organizations that are poisoned by the atmosphere, The
deviant behaviors of employees are more pronounced, given the importance of this topic, in the present study
with a review approach, with a descriptive-analytical approach and content analysis of research conducted and
managerial theories and theories examining the effects of "extreme competition". "And the interpersonal
jealousy of employees (deviant behavior) has been addressed in creating a" poisoned atmosphere in the
organization. Overall, it can be said that deviant behaviors and interpersonal jealousy in the organization have
consequences such as: tendency to quit, diminish positive interpersonal interactions, relationships, antisocial (or
non-citizen) behaviors, lowering the knowledge sharing process, etc. It is also in organizations with poisoned
interpersonal relationships within the context of long-term interpersonal conflicts within the organization. Using
sensitivity training for managers to understand the impact of their actions on others provides the context for selfmanagement
and consequently the management of others and provides the context for preventing the creation of
a poisoned organizational climate.
Machine summary:
مطالعات دافی و همکاران ٤ (٢٠٠٨) نشان داد که ، شیوع حسادت در محیط های کاری، آثار و پیامدهایی منفی زیادی شامل : تمایل به ترک خدمت ، کاهش روابط بین فردی و رفتارهای ضد اجتماعی(غیر شهروندی) برای سازمان ها داشته است .
ماجکیک و اوسوالد٥ (٢٠١٨)؛ در پژوهشی که حسادت را محیط کار مورد بررسی قرار دادند به این نتیجه رسیدند که : حسـادت در محل کار به عنوان یک عامل محرک برای موفقیت و رقابت با دیگر همکاران است امـا از طرفـی سـلامت کارکنـان را از نظـر جسمی و روحی به خطر میاندازد و تأثیر منفی بر ذهنیـت کارکنـان دارد و در آینـده مـیتـوان از ایـن گونـه احساسـات البتـه به صورت کنترل شده برای رشد و موفقیت اقتصادی در سازمان ها استفاده کرد و در آینده میتواند باعث بروز رفتارهای انحرافـی سازمانی گردد.
در رابطه با لذت بخش بودن آن نیز معتقدند که هر چند رقابت ممکن است به 1 Tai et al 2 Christopher et al 3 Shu & Lazatkhan 4 Kim et al 5 Barclay, & Kiefer 6 Heider 7 James & Johnson 8 Kohn 87 ایجاد هیجان موقت در افراد منجر شود اما، پیامدهای منفی آن در آینده استمرار خواهندذ یافت ، یعنی احساس «حرمت - خود١» در افراد بازنده پایین می آید، برندگان دچار تکبر و خودستایی میشوند و استرس و احساس نا ایمنی و اضطراب در افراد درگیر بروز نموده و خشونت و تقلب و اختلاف بین فردی افزایش مییابد.