Abstract:
هدف: یکی از روشهای تأمینمالی در کوتاهمدت که در پژوهشهای داخلی کمتر مورد توجه قرار گرفته، استفاده از اعتبار تجاری است. در این پژوهش، تأثیر برخی عوامل مالی شرکتی بر میزان عرضه و تقاضای اعتبار تجاری بررسی شده است. روش: نمونة پژوهش شامل 147 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران در بازۀ زمانی 1396-1386 است. به منظور تخمین الگوها از رویکرد دادههای ترکیبی و رویکرد کنترل اثرات سالها و صنایع به عنوان رویکردهای ایستا استفاده گردیده و برای لحاظ نمودن پویایی موجود در میزان عرضه و تقاضای اعتبار تجاری، رویکرد دادههای ترکیبی پویا با برآوردگر گشتاورهای تعمیمیافته، به عنوان آزمون تکمیلی، استفاده شده است. یافتهها: نتایج در مجموع نشان میدهد که با افزایش اندازه و عمر شرکت، میزان عرضه و تقاضای اعتبار تجاری افزایش مییابد. همچنین، یافتهها بیانگر تأثیر منفی نقدینگی شرکت بر میزان عرضه و تقاضای اعتبار تجاری است. با وجود این، نتایج پژوهش، شواهد کافی از تأثیر معنادار محدودیتهای مالی بر میزان عرضه و تقاضای اعتبار تجاری، ارائه نمیکند. یافتههای حاصل از آزمونهای تکمیلی، نتایج اوّلیة پژوهش را تأیید میکند. نتیجهگیری: شناسایی عوامل موثر بر اعتبار تجاری میتواند به مدیریت صحیح اعتبار تجاری و استفاده بهینه از آن در راستای بهبود مدیریت ریسک و افزایش ارزش شرکت کمک شایانی نماید.
Objective: One of the short-term financing methods that have received less attention in domestic research is the use of trade credit in financing. In this study, the impacts of some financial variables in firms on the supply of and demand for trade credit have been examined. Method: The research sample includes 147 companies listed in the Tehran Stock Exchange in the period 2007-2017. To estimate the proposed model, panel data method and control approach of the effects of years and industries have been used as static approach, and to take into account the dynamics of supply and demand for trade credit, the dynamic panel data method with generalized moment method (GMM) has been used as complementary tests. Results: Findings showed that as firm's size and age increase, so does the supply and demand for trade credit. Also, it was shown that firm's liquidity inversely affects the supply and demand for trade credit. However, the results do not provide sufficient evidence on the significant impact of financial constraints on supply and demand for trade credit. The findings of the supplementary tests confirm the initial results of the study. Conclusion: Identifying the factors influencing the trade credit can help to properly manage trade credit and make optimal use of it to improve risk management and increase firm value.
Machine summary:
در غالب پژوهشهای داخلی (مانند ابراهیمی کردلر و طاهری، 1394؛کامیابی و گرجیان مهلبانی، 1395؛ ایزدینیا و طاهری، 1395؛ افلاطونی و نعمتی، 1397) تأثیر مؤلفههای متفاوت کیفیت سود و کیفیت افشا بر اعتبار تجاری بررسی شده، ولی به تأثیری که ویژگیهای بنیادی شرکتها، مانند اندازه، عمر و نقدینگی شرکتها و محدودیتهای مالی حاکم بر آنها، میتواند بر میزان عرضه و تقاضای اعتبار تجاری داشته باشد، توجه نشده است.
همچنین، برای لحاظ نمودن پویایی47 موجود در میزان عرضه و تقاضای اعتبار تجاری و کنترل اثر این موضوع بر نتایج پژوهش، از رویکرد دادههای ترکیبی پویا با برآوردگر گشتاورهای تعمیمیافتۀ48 نیز استفاده گردیده است.
Determinants of trade credit: A comparative study of European SMEs. International Small Business Journal, 28(3), 215-233.
The effect of monetary policy on the relationship between accounting conservatism and trade credit in listed companies of Tehran Stock Exchange.
Journal of Financial Accounting Research, 8(3), 1-18 [In Persian].
An empirical analysis of the effect of financial distress on trade credit.
The determinants of corporate trade credit policies in a bank-dominated financial environment: The case of Finnish small firms.
The effect of trade credit and financial depth on cash holdings.
Versatility of Digits Distribution of Financial Statements with Benford’s Law and Its Impact on Audit Fee Mohammad Hossein Safarzadeh (Ph. D) 1 Hossein Rezaei Namavar 2 Abstract Objective: Today, in the audit profession, identifying the factors affecting audit fee is of particular importance in terms of its impact on the quality of auditing and on the competitiveness of audit firms.