Abstract:
زمینه و هدف: اهمالکاری تحصیلی از جمله مشکلات رفتاری است که زندگی تحصیلی بیشتر دانشآموزان و دانشجویان را تحت تأثیر قرار داده است. افراد اهمالکار موقعیت و تکلیف خود را در لحظه حال انکار میکنند و نسبت به کاری که باید انجام دهند، آگاه نیستند. بدین ترتیب پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش ذهنآگاهی بر اهمالکاری تحصیلی در دو گروه دانشآموزان با اضطراب امتحان بالا و پایین انجام شده است.
روش: در این پژوهش از روش آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با دو گروه گواه و دو گروه آزمایش استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهرستان ساری بود که در سال ۱۳۹۶ مشغول به تحصیل بودند. حجم نمونه شامل ۶۰ نفر از دانشآموزان اهمالکار از جامعه مذکور بود که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شده و به صورت تصادفی، ۳۰ نفر در گروههای آزمایش (۱۵ نفر گروه اضطراب امتحان بالا و ۱۵ نفر گروه اضطراب امتحان پایین) و 3۰ نفر در گروههای گواه (۱۵ نفر گروه اضطراب امتحان بالا و ۱۵ نفر گروه اضطراب امتحان پایین) جایدهی شدهاند. گروههای آزمایش شیوه مداخله ذهنآگاهی را به صورت هشت جلسه ۴۵ دقیقهای دریافت کردند. برای جمعآوری دادهها در این مطالعه از پرسشنامههای اهمالکاری تحصیلی سولومون (1984) و اضطراب امتحان اسپیلبرگر (1970) استفاده شد و تحلیل دادهها نیز با روش آماری تحلیل کوواریانس انجام شد.
یافته ها: یافته های این پژوهش نشان داد که آموزش ذهنآگاهی در دانشآموزان با اضطراب بالا مؤثر بوده (992/۶۸=F و 0/001>P) ولی در دانشآموزان با اضطراب پایین تأثیری نداشته است (0/67P و 0/18=F). همچنین تفاوت معناداری در اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان با اضطراب بالا و اضطراب پایین وجود دارد (0/001>P و 713/۸۳=F).
نتیجه گیری: با توجه به یافتهها چنین نتیجهگیری می شود که اضطراب امتحان در میزان اثربخش بودن آموزش ذهنآگاهی بر اهمالکاری تحصیلی دانش آموزان، مؤثر است؛ بنابراین برای کاهش میزان اهمالکاری تحصیلی دانش آموزان از طریق آموزش ذهنآگاهی، لازم است به مؤلفه اضطراب امتحان دانشآموزان نیز توجه شود.
Background and Purpose: Academic procrastination is one of the behavioral problems that has affected the academic life of most students. People who are procrastinated deny their position and task at the moment and are unaware of what to do. Therefore, the present study aimed to investigate the effect of mindfulness training on academic procrastination in two groups of students with high and low test anxiety
Method: In this study, a pretest-posttest design with two control and two experimental groups were used. The statistical population of the study included all sixth grade primary school students in Sari city who were studying the academic year of 2017-2018. Sample size consisted of 60 students from the mentioned papulation who were selected by cluster random sampling method and assigned in two control and experimental groups with high test anxiety students (n=30) and two control and experimental groups for low test anxiety students (n=30). The experimental groups received eight sessions of mindfulness intervention. Solomon's academic procrastination questionnaire (1984) and Spielberg test anxiety inventory (1970) were used for data collection. Data analysis was performed using covariance analysis.
Results: The findings of this study showed that mindfulness training was effective in high anxiety students (P = 0.01 and P
Conclusion: According to the findings, it can be concluded that test anxiety as a moderating variable in students' success is effective on the effect of mindfulness training on academic procrastination. Therefore, to reduce students' academic procrastination through mindfulness training, it is necessary to pay attention to the component of student test anxiety.
According to the findings, it is concluded that test anxiety is effective on the effectiveness of mindfulness education on students' academic procrastination; therefore, in order to reduce students 'academic procrastination through mindfulness training, it is necessary to pay attention to the component of students' test anxiety.